لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

مکزیک: تروریست دانستن کارتل های مواد مخدر از سوی آمریکا «مداخله جویانه» است


آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک روز چهارشنبه ششم آذر تصمیم دونالد ترامپ برای قراردادن کارتل های مواد مخدر در فهرست گروه های تروریستی را رد و آن را «مداخله جویانه» توصیف کرد.

به گزارش رویترز آقای ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد که دولت آمريکا قصد دارد کارتل‌های مکزیکی را به عنوان گروه‌های تروریستی قلمداد کند.

رئیس جمهور مکزیک افزود، پس از تعطیلات روز شکرگذاری (پنجشنبه ۷ آذر) در مورد این موضوع با آمریکا گفتگو خواهد شد و وزیر خارجه مکزیک این مذاکرات را هدایت خواهد کرد

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات اخیر دونالد ترامپ گفت: «همکاری بله ولی مداخله نه.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در مصاحبه با یکی از مجریان سابق شبکه خبری فاکس نیوز گفت او ۹۰ روز مشغول کار در مورد این طرح بوده است.

پس از قتل ۹ شهروند آمریکائی که تابعیت مکزیک را نیز داشتند حدود چند هفته پیش توسط باندهای تبهکار در خاک مکزیک، گروه های محافظه کار آمریکائی خواهان قراردادن کارتل ها در فهرست گروه های تروریستی شدند.

مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک روز یکشنبه گفت در صورت تروریست معرفی شدن این کارتل ها طبق قوانین آمریکا دولت آن کشور می تواند مستقیما علیه این گروه ها اقدام کند.

وزیرخارجه مکزیک روز چهارشنبه در توئیتی گفت با همتای آمریکائی خود تماس گرفته و در اقدامات خود روی دفاع از استقلال مکزیک تمرکز خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می افزاید دولت آمریکا ده‌ها گروه را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. اکثر آنها گروه های تندرو اسلام گرا، جدائی طلب و یا مارکسیست هستند.

در آمریکای لاتین، هم گروه های چریکی چپ گرای کلمبیا و هم شبه نظامیان دست راستی این کشور که هر دو در قاچاق مواد مخدر فعال هستند در فهرست گروه های تروریستی دولت آمریکا قرار دارند.

در صورت تروریستی قلمداد شدن یک گروه طبق قوانین آمریکا شهروندان و مؤسسات آمریکائی نمی توانند آگاهانه از این گروه ها حمایت کنند و اعضای آنها حق ورود به آمریکا را نداشته و ممکن است از این کشورها دیپورت شوند.

کارشناسان پیش بینی می کنند که با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ دونالد ترامپ فشار در زمینه مبارزه با کارتل های مواد مخدر بر دولت مکزیک را افزایش خواهد داد. او در کارزار انتخاباتی سال 2016 نیز در مورد ورود مهاجران غیرقانونی از طریق خاک مکزیک تبلیغات فراوانی کرد و علاوه بر شعار احداث دیوار مرزی دولت مکزیک را به وضع تعرفه های وارداتی تهدید کرده بود.

آقای ترامپ در مصاحبه روز سه شنبه گفت رئیس جمهور مکزیک «که مرد خوبی» است در موارد گذشته با تقاضای او برای «ورود نیروهای آمریکائی به مکزیک و پاکسازی کارتل ها» مخالفت کرده است.

آقای ترامپ افزود: «ولی بالاخره یک زمانی این کار باید انجام شود.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG