لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

دونالد ترامپ خواستار «اعلام جنگ» علیه کارتل‌های مواد مخدر مکزیک شد


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید کارتل‌های مواد مخدر چنان بزرگ و نیرومند شده‌اند که گاهی برای شکست دادن آنها به یک ارتش نیاز است.
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید کارتل‌های مواد مخدر چنان بزرگ و نیرومند شده‌اند که گاهی برای شکست دادن آنها به یک ارتش نیاز است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ آبان در پی قتل ۹ آمریکایی در شمال مکزیک از آن کشور خواست که با کمک آمریکا علیه کارتل‌های مواد مخدر مکزیکی وارد جنگ شود.

به نظر می‌رسد که این ۹ زن و کودک که از اقلیت مورمون هستند در حمله کارتل‌های مواد مخدر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «اگر مکزیک برای پاکسازی این هیولاها نیاز به کمک ما دارد و یا درخواست کمک کند ایالات متحده آماده و قادر است تا مشارکت کند و این کار را سریع و موثر انجام دهد».

به گفته اقوام مقتولان، این حادثه روز دوشنبه در «رنچو دِ لا مورا» ناحیه‌ای در جوار مرزهای دو ایالت سونورا و چیهواهوا، روی داد که محل فعالیت باندهای مواد مخدر و راهزنان است.

جولیان لبارون به یک رادیوی مکزیکی گفت خودرو عموزاده او و چهار فرزندش هنگام سفر به سمت فرودگاه مورد حمله قرار گرفت و مهاجمان خودرو را با تمام سرنشینان آن آتش زدند.

دو خودروی دیگر نیز که سرنشینان آنها دو زن و دو کودک بودند مورد حمله قرار گرفته و همه آنها کشته شدند.

به گفته جولیان لبارون، حداقل پنج کودک دیگر توانسته‌اند از این حملات بگریزند و خود را به خانه برسانند.

آقای ترامپ گفت: آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، مبارزه با کارتل‌های مواد مخدر را در اولویت قرار داده است «ولی این کارتل‌ها چنان بزرگ و نیرومند شده‌اند که گاهی برای شکست دادن آنها به یک ارتش نیاز است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از پیامش نوشت: «زمان آن فرا رسیده که مکزیک با کمک آمریکا جنگ علیه کارتل‌ها را شروع کرده و آنها را از صفحه روزگار محو کند. ما فقط منتظر تماس تلفنی رئیس‌جمهور بزرگ شما هستیم».

رئیس‌جمهوری جدید مکزیک در مبارزه با کارتل‌های مواد مخدر روش غیرنظامی‌تری را در پیش گرفته و می‌گوید سیاست تقابل مسلحانه و رویارویی مستقیم با کارتل‌ها در دوران روسای‌جمهوری سابق مکزیک فقط به تشدید خشونت منجر شده است.

آلفونسو دورازو، وزیر امنیت مکزیک، روز سه‌شنبه گفت حداقل سه زن و شش کودک توسط افراد مسلح وابسته به کارتل‌های مواد مخدر در شمال این کشور به قتل رسیده‌اند و از سرنوشت یک کودک دیگر اطلاعی در دست نیست.

اقوام مقتولین می‌گویند که آنها شهروند آمریکا بود‌ه‌اند.

وزیر امنیت مکزیک گفت احتمالا مهاجمان خودروهای بزرگ این خانواده‌ها را با باندهای رقیب اشتباه گرفته‌اند. به گفته او، شش کودک دیگر نیز در این حمله مجروح شده و پنج نفر از آنها به بیمارستانی در ایالت آریزونا منتقل شده‌اند.

او افزود کارتل سینالوئا در این مناطق حضور فعالی دارد و با باندهای رقیب بر سر کنترل منطقه در حال جنگ است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG