لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

رئیس‌جمهور منتخب مکزیک: فساد علت بی‌عدالتی‌ها و خشونت است


 آندرس مانوئل لوپز اُبرادور، رئیس‌جمهور چپ‌گرای مکزیک
آندرس مانوئل لوپز اُبرادور، رئیس‌جمهور چپ‌گرای مکزیک

آندرس مانوئل لوپز اُبرادور، نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک، با ۵۳ درصد آرا رقبای خود را شکست داد. او در نخستین سخنرانی خود گفت: فساد علت بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی و خشونت است.

ریکادو آنایا از حزب حرکت ملی ۲۲ درصد و خوزه آنتونیو مئاده از حزب انقلابی نهادی با ۱۶ درصد به ترتیب دوم و سوم شدند. این دو حزب در یکصد سال گذشته قدرت را در مکزیک در دست داشتند.

رئیس جمهور منتخب مکزیک که ۶۴ سال دارد با وعده مبارزه با فساد و خشونت توانست دو حزب عمده مکزیک را شکست دهد.

این برای نخستین بار در تاریخ معاصر مکزیک است که نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری کسب می‌کند.

آندرس مانوئل لوپز اُبرادور که به «آملو» شهرت دارد، پس از پیروزی در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، گفت: «این یک روز تاریخی و شبی به یادماندنی است».

رئیس‌جمهور منتخب دومین اقتصاد آمریکا لاتین گفت: «برنامه ملی نوین به دنبال (تحقق) یک دموکراسی اصیل است. ما به دنیال ایجاد دیکتاتوری نیستیم. چه آشکارا و چه پنهانی».

وی در سخنرانی انتخاباتی خود گفت: «کاملا اعتقاد داریم که فساد علت بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است و این خشونتی که کشور ما از آن رنج می‌برد معلول همین فساد است».

آملو به مردم مکزیک اطمینان داد که پاسدار آزادی است و بخش خصوصی را محترم می‌شمارد.

او همچنین وعده داد که دوباره ملت مکزیک را متحد خواهد کرد و گفت که به دنبال «دوستی و همکاری» با ایالات متحده است که تعدیل مواضع او در دوران رقابت‌های انتخاباتی به شمار می‌رود. آملو پیش از پیروزی در انتخابات گفته بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را «سرجای خود می‌نشاند».

دونالد ترامپ که سیاست‌های اقتصادی و مهاجرتی‌اش، رابطه آمریکا با مکزیک را پر تنش کرده است، پس از انتخاب آملو، در توییتر خود نوشت: «مشتاقانه منتظر همکاری با او هستم. کارهای زیادی برای انجام است که هم به نفع ایالات متحده است و هم به نفع مکزیک».

آملو با وعده مبارزه فساد گسترده و توقف خشونت‌ و خونریزی در این انتخابات به پیروزی رسید. سال گذشته ۲۵ هزار تن در مکزیک به قتل رسیدند که بسیاری از این قتل‌ها به دست قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته است.

ریکادو آنایا از حزب حرکت ملی و و خوزه آنتونیو مئاده از حزب انقلابی نهادی هر دو پیروزی آملو را تبریک گفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، «جنبش نوزایی ملی» (مورنا) که حامی آملو است و در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل شد، در نخستین انتخابات پس از تاسیس توانست دو حزب عمده مکزیک را شکست دهد.

این حزب ائتلافی در انتخابات کنگره و فرمانداری‌ها نیز پیروزی چشمگیری به دست آورده‌ است. مطابق نتایج اعلام شده از میان ۹ فرماندار، شش فرماندار و از جمله فرماندار پایتخت مکزیک از ائتلاف هوادار آملو هستند.

بر این اساس، ائتلاف هوادار رئیس جمهور منتخب مکزیک دارای اکثریت در مجلس این کشور است و این احتمال وجود دارد که در سنا نیز اکثریت را به‌دست آورد.

روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت انتظار می‌رود رئیس جمهور منتخب مکزیک رویکرد تهاجمی و نظامی در «جنگ با مواد مخدر» که ۱۱ سال به درازا کشیده است،‌ تغییر دهد و به روش‌های ملایم‌تر متوسل شود. در این «جنگ» ۱۱ ساله نزدیک به ۲۰۰ هزار تن کشته شده‌اند.

آملو پیشنهاد داده است کسانی که جرائم سبک‌تری در ارتباط با مواد مخدر انجام داده‌اند عفو شوند تا بتوانند به زندگی عادی بازگردند.

او در مبارزه‌های انتخاباتی گفته بود: «نمی‌توان با افزایش خشونت، با خشونت مبارزه کرد، نمی‌توان آتش را با آتش خاموش کرد».

برپایه گزارش‌ها، از ماه سپتامبر سال گذشته که ثبت‌نام برای انتخابات کنگره و ریاست جمهوری آغاز شد دستکم ۱۳۳ سیاستمدار عمدتا به دست قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۱۷ میلادی، نرخ بیکاری مکزیک ۳.۴ درصد و رشد اقتصادی و نرخ تورم آن، به ترتیب، دو و شش درصد بود.

همچنین، بر اساس ارزیابی سازمان شفافیت بین‌الملل در سال ۲۰۱۷، مکزیک در میان ۱۸۰ کشور به لحاظ فساد در رتبه ۱۳۵ قرار گرفته است.

مکزیک بیش از ۱۲۷ میلیون تن جمعیت دارد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، گاردین، صندوق بین‌المللی پول و سازمان شفافیت بین‌الملل/ح.ر/ر.ب
XS
SM
MD
LG