لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

نخست‌وزیر جدید اسپانیا سوگند یاد کرد؛ تأکید دولت جدید کاتالونیا بر استقلال


پدرو سانچز، نخست‌وزیر جدید اسپانیا
پدرو سانچز، نخست‌وزیر جدید اسپانیا

ملی‌گرایان در کاتالونیا اسپانیا روز شنبه بار دیگر دولت این منطقه ثروتمند را در اختیار گرفتند و بلافاصله تاکید کردند که برای استقلال کاتالونیا تلاش می‌کنند.

این امر چالشی جدی برای پدرو سانچز، نخست‌وزیر جدید اسپانیا، تلقی می‌شود که او هم در همین روز سکاندار دولت این کشور شد.

دولت جدید کاتالونیا پس از ماه‌ها تنش با حکومت مرکزی اسپانیا روز شنبه سوگند یاد کرد و به حاکمیت مستقیم مادرید بر این منطقه که هفت ماه به طول انجامیده است پایان داد.

جدایی‌طلبان کاتالونیا سال گذشته اعلام استقلال کرده بودند که همین امر باعث مداخله مادرید و انحلال دولت کاتالان در آن زمان شد.

سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، خواستار گفت‌وگو با رهبران کاتالونیا شده اما وی در عین حال تاکید کرده که مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه است.

کوئیم تورا، رهبر جدید کاتالونیا، خوستار مذاکره با نخست وزیر اسپانیا شده است
کوئیم تورا، رهبر جدید کاتالونیا، خوستار مذاکره با نخست وزیر اسپانیا شده است

وی تنها ساعتی پیش از آن که دولت جدید کاتالونیا شروع به کار کند، به عنوان نخست‌وزیر اسپانیا سوگند یاد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، همزمانی غیرمنتظره تشکیل دولت مرکزی اسپانیا و دولت منطقه‌ای کاتالونیا می‌تواند آغاز فصل جدیدی در روابط مادرید و این منطقه باشد که ماه‌های گذشته بسیار پرتنش بوده تا جایی که برخی سیاستمداران کاتالونیا زندانی شده یا به خارج از کشور گریخته‌اند.

هر دو طرف خواستار گفت‌وگو هستند اگرچه هر کدام دیدگاه‌ها و اهداف متفاوتی دارند. سانچز از سیاست دولت قبلی اسپانیا تبعیت می‌کند که با استقلال کاتالونیا مخالف است.

اما «کوئیم تورا»، رهبر جدید کاتالونیا، پس از آن که کابینه وی سوگند یاد کرد در جمع جدایی‌طلبانی که شعار «آزادی، آزادی» سر می‌دادند گفت که «این دولت، خود را متعهد می‌داند که راه استقلال و تشکیل یک جمهوری را طی کند».

وی سپس سانچز را خطاب قرار داد و گفت: «بیا و با هم صحبت کنیم. بیا درباره این پرسش به تفاهم برسیم. بگذار که من و تو ریسک‌پذیر باشیم. باید دور یک میز بنشینیم و مذاکره کنیم، دولت ما و دولت شما.»

سانچز که برای ناگزیر ساختن ماریانو راخوی، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا، از استعفا توانست ائتلاف دشواری میان گروه‌های اصلی سوسیالیست، چپ‌گرایان افراطی و ملی‌گرایان کاتالونیا و باسک شکل بدهد، شکننده‌ترین اکثریتی را که پارلمان اسپانیا از سال ۱۹۷۵ تاکنون شاهد بوده به دست آورده است.

منبغ: خبرگزاری رویترز؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG