لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

افغانستان «خواستار توسعه سریع» بندر چابهار است


 هند سال گذشته تعهد داد حدود ۵۰۰ میلیون دلار در توسعه بندر چابهار و جاده‌ها و خط آهن منطقه سرمایه گذاری کند
هند سال گذشته تعهد داد حدود ۵۰۰ میلیون دلار در توسعه بندر چابهار و جاده‌ها و خط آهن منطقه سرمایه گذاری کند

وزیر خارجه افغانستان روز دوشنبه از هند خواست تا توسعه بندر استراتژیک چابهار در جنوب ایران را تسریع کند. این بندر به افغانستان که مرز دریایی ندارد امکان خواهد داد بدون اتکا به راههای زمينی پاکستان تجارت خارجی خود را توسعه دهد.

در عین حال این بندر به هند نیز امکان می دهد که از طریق مسیرهای دریایی کالاهای خود را به افغانستان منتقل کند. در حال حاضر پاکستان به هند اجازه نمی دهد ازمسیر زمینی این کشور استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هند سال گذشته تعهد داد حدود ۵۰۰ میلیون دلار در توسعه بندر چابهار و جاده‌ها و خط آهن منطقه سرمایه گذاری کند.

سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند گفت، این کشور طرح توسعه بندر چابهار را تسریع و ظرف هفته‌های آینده صادرات گندم به افغانستان را آغاز خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در طرح استراتژیک جدید خود برای افغانستان که ماه گذشته منتشر شد از هند خواست به توسعه اقتصادی افغانستان کمک بیشتری بکند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان درعین حال از دولت هند خواست برای فراهم کردن امکان انتقال حجم بیشتری از کالاهای محصول این کشور به بازارهای هند حمل و نقل هوایی بین دو کشور را که از ماه ژوئن امسال آغاز شده گسترش دهد.

وزیر خارجه هند پس از دیدار با همتای افغان خود در یک کنفرانس خبری در شهر دهلی گفت هند و افغانستان در زمنیه «همکاریهای اقتصادی جدید» توافق کرده اند که در راستای اولویت‌های افغانستان خواهد بود.

او افزود بیش از ۱۰۰ طرح جدید اقتصادی و توسعه به طور مشترک توسط دو کشور اجرا خواهد شد.

به گفته او هند در طرحهای تامین آب آشامیدنی کابل، احداث مسکن ارزان قیمت برای پناهجویانی که به کشور بازمی گردند، یک شبکه آبرسانی برای شهر چاریکار و یک بیمارستان بزرگ در شهر مزار شریف مشارکت خواهد کرد.

خانم سواراج افزود علاوه بر این هند در آموزش تخصصی و فناوری کارمندان بخصوص در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت، کشاورزی، انرژی و امور اداری و مدیریت به افغانستان کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه افغانستان نیز گفت دو کشور بر گسترش همکاریهای امنیتی و فنی تاکید کرده اند ولی جزییات این همکاری‌ها را اعلام نکرد.

هند تاکنون ۳ هلی کوپتر چند کاره مدل می‌-۳۵ به افغانستان اهدا کرده و در آموزش پرسنل نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان نیز مشارکت دارد.

XS
SM
MD
LG