لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

آمريکا روسيه را به کمک به سوريه برای پنهان کردن حملات شيميايی متهم کرد


بیمارستان در خان شیخون در استان ادلب سوریه پس از حمله نیروهای دولتی به این منطقه در آوریل سال ۲۰۱۷
بیمارستان در خان شیخون در استان ادلب سوریه پس از حمله نیروهای دولتی به این منطقه در آوریل سال ۲۰۱۷

کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز پنجشنبه هفتم آذر روسیه را متهم کرد که با تضعیف تحقیقات این نهاد به سوریه کمک می‌کند تا کاربرد سلاح های شیمیایی را پنهان کند.

این اظهارات نماینده آمریکا در کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح های هسته ای در شهر لاهه با واکنش روسیه مواجه شد و آن کشور این اتهامات را رد کرد. در جلسات این کنفرانس بین نمایندگان کشورهای غربی و روسیه بحث تندی در گرفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز دولت روسیه از ماهها پیش در دفاع از مواضع خود به انتقادهای دو کارمند سابق سازمان منع سلاح های هسته ای تکیه می کند. آنها یکی از مدارک و یک ایمیل را به عنوان سندی در تائید دستکاری گزارش ماه مارس این سازمان در خصوص کاربرد سلاح های حاوی گاز کلر توسط نیروهای سوریه در حمله ای به اطراف دمشق در سال ۲۰۱۸ افشا کردند.

بیش از ۴۰ نفر در حمله در روز هفتم آوریل ۲۰۱۸ به شهر دوما کشته شدند. دوما، در حوالی دمشق در آن زمان در تصرف شورشیان سوری بود.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه در واکنش به این حمله اهداف نظامی سوریه را با موشک مورد حمله قرار دادند. این بزرگترین اقدام نظامی دولت های غربی علیه حکومت سوریه در جنگ داخلی هشت ساله این کشور بود.

دولت های سوریه و روسیه مدعی اند که در این حمله به شهر دوما از سلاح شیمیایی استفاده نشده، اجساد از نقاط دیگری به این منطقه آورده شده و گزارش سازمان منع سلاح های شیمایی با هدف توجیه حمله دولت های غربی دستکاری شده بود.

از سال ۲۰۱۷ که روسیه تمدید فعالیت سازوکار تحقیقاتی سازمان ملل متحد را وتو کرد سازمان منع سلاح های شیمیایی به صحنه نبردهای دیپلماتیک بدل شده است. سازوکار تحقیقاتی سازمان ملل متحد در مجموعه ای از گزارش های خود به این نتیجه رسیده بود که نیروهای دولتی سوریه در حملات خود از گاز مخرب اعصاب سارین و کلر استفاده کرده اند.

خبرگزاری رويترز می افزايد گروه تحقیقاتی وشناسایی سازمان منع سلاح های شمیایی که در ژوئن سال ۲۰۱۸ با رای اکثریت اعضای این نهاد تشکیل شد اکنون در حال تحقیق در مورد حمله به شهر دوما و چند حمله دیگر نیروهای دولتی سوریه است. قرار است اولین گزارش آن سال آینده منتشر شود.

الکساندر شولگين، نماينده روسيه در سازمان منع سلاح های شيميايی با تکرار اعتراض خود به تشکيل «گروه تحقيقاتی و شناسايی» گفت اين گروه غيرقانونی و سياسی است. نماينده سوريه در سازمان منع سلاح های شيميايی نيز گفت با اين گروه همکاری نخواهد کرد.

کنت وارد در سخنان خود در کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح های شيميايی گفت روسيه و سوريه با تضعيف اين نهاد می کوشند کاربرد سلاح های شيميايی را پنهان کنند.

او افزود:«متاسفانه دولت روسيه در اين پنهانکاری نقش کليدی ايفا کرده است. روسيه و سوريه در اين نهاد در کنار ما می نشينند ولی در اصول با ما فاصله زيادی دارند. آنها هنوز هم طرفدار استفاده از سلاح های شيميايی هستند.»

الکساندر شولگين، نماينده روسيه ادعای آمريکا مبنی بر کمک اين کشور برای پنهان کردن حملات شيميايی سوريه را رد کرد و در پاسخ به نماينده آمريکا گفت:«شعارهای بديعی است. ولی اين ادعاها واقعيت ندارند. ما مخالفیم.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG