لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

چین: با تحریم‌های احتمالی آمریکا مقابله به مثل خواهیم کرد


نخست‌وزیر چین روز سه‌شنبه هشدار داد که جنگ تجاری هیچ برنده‌ای ندارد.
نخست‌وزیر چین روز سه‌شنبه هشدار داد که جنگ تجاری هیچ برنده‌ای ندارد.

در حالی که بنابر اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا احتمالا روز پنج‌شنبه تحریم‌هایی علیه چین در زمینه «سرقت مالکیت معنوی» وضع خواهد کرد مقام‌های چین نسبت به مقابله به مثل در برابر این اقدام احتمالی هشدار دادند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲ فروردین منتشر شد تأکید کرده است: پکن نمی‌گذارد به حقوق قانونی و منافعش آسیب وارد شود و «قطعاً با اتخاذ تمامی تدابیر لازم، از حقوق قانونی و منافع خود دفاع خواهد کرد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پکن را متهم می‌کند که شرکت‌های آمریکایی را برای انتقال مالکیت معنوی خود به چین تحت فشار گذاشته و این موضوع را شرطی برای دسترسی آنها به بازارهای داخلی چین قرار داده است.

حقوق فکری یا مالکیت معنوی به صاحبان فکر یا مبتکران، حق انحصاری بهره‌وری از ایده خود را می‌دهد و هرچند عملاً یک شی مادی نیست، قابل داد و ستد است.

کاخ سفید اعلام کرده است که پس از ماه‌ها تحقیقات آمریکا در زمینه «سرقت» مالکیت معنویِ محصولات آمریکایی توسط چین، دونالد ترامپ احتمالا روز پنج‌شنبه، دوم فروردین، تحریم‌های را در این خصوص علیه چین اعلام می‌کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، این تحریم‌ها می‌تواند شامل تعرفه‌هایی بالغ بر ۳۰ تا ۶۰ میلیارد دلار شود و سرمایه‌گذاری‌های چین در ایالات متحده را نیز با محدودیت روبه‌رو خواهد کرد.

این خبر این نگرانی را به وجود آورده است که دو اقتصاد بزرگ جهانی از این پس وارد دوره‌ای از جنگ تجاری شوند.

دو هفته پیش از این، دونالد ترامپ تعرفه‌های جدیدی را برای واردات فولاد و آلومینیوم وضع کرد که مقام‌های تجاری چین آن را یک «حمله توجیه‌ناپذیر» علیه نظام تجاری چندجانبه جهانی توصیف کردند.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، روز سه‌شنبه هشدار داد که «جنگ تجاری هیچ برنده‌ای ندارد» و پکن امیدوار است که واشینگتن در این زمینه «رفتاری معقولانه» از خود نشان دهد.

در همین حال رسانه دولتی چین روز پنج‌شنبه از دیگر کشورها خواست علیه تدابیر تجاری «حمایت‌گرانه» واشینگتن که با حمایت یک‌جانبه از تولیدات داخلی آمریکا به تجارت جهانی ضربه می‌زند، مقاومت کنند.

این رسانه دولتی تصریح کرد: «از آنجایی که ایالات متحده ظاهراً قصد تغییر شیوه خود را ندارد، دیگر کشورها نیز باید به این امید نباشند که این اقدامات حمایت‌گرانه آمریکا گریبانگیر آنها نخواهد شد. این کشورها باید به‌طور مصمم علیه این تدابیر ایستادگی کنند».

روزنامه دولتی چین نیز نوشت در حالی‌که تعرفه‌های جدید آمریکا ابتدائاً رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا را بهبود می‌بخشد و رشد اقتصادی چین را کند می‌کند، اما این اقدام رشد اقتصادی جهانی را با کاهش روبه‌رو خواهد کرد.

در همین حال، روز چهارشنبه سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که ایالات متحده به قوانین این سازمان در خصوص وضع تعرفه برای محصولات مختلف چینی، ازجمله پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی و فولاد و آلومینیوم پایبند نبوده است.

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که آمریکا با نقض قوانین این سازمان «به ماهیت عادلانه و منصفانه محیط تجاری بین‌المللی ضربه‌ای جدی زده است».

دونالد ترامپ از آغاز دوره ریاست جمهوری خود اعلام کرده است که با حمایت بیشتر از تولیدات داخلی، قصد احیاء صنایع آمریکا را دارد و در این راستا از «سوء استفاده تجاری» دیگر کشورها از آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، چندی پیش در تبیین سیاست‌های تجاری خود در جمع ۲۳۰۰ تن از نمایندگان حزب کمونیست از سراسر چین، گفت: «گشایش، برای ما پیشرفت به ارمغان خواهد آورد… چین درهای خود را به روی جهان نمی‌بندد و این درها فقط بازتر و بازتر خواهد شد».

سخنان رهبر جمهوری خلق چین به‌عنوان بدیلی برای سیاست‌های رئیس‌ جمهوری ایالات متحده برآورد شده‌ است.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری آلمان. پ.پ./ ج.

XS
SM
MD
LG