لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

ویروس کرونا؛ شمار قربانیان به ۸۰ نفر رسید، تعطیلات در چین تمدید شد


وزیر بهداشت چین می‌گوید محدودیت‌های حمل‌ونقل عمومی و مسافرتی «باید با بیشترین سرعت و کم‌ترین هزینه» نتیجه بدهند.
وزیر بهداشت چین می‌گوید محدودیت‌های حمل‌ونقل عمومی و مسافرتی «باید با بیشترین سرعت و کم‌ترین هزینه» نتیجه بدهند.

با افزایش ساعت‌به‌ساعت شمار قربانیان کرونا، ویروس تازه‌ای که در ووهان چین رصد شده، دولت چین برای مقابله با شیوع بیماری سه روز دیگر به تعطیلات سال نوی چینی افزود.

مقام‌های رسمی چین می‌گویند شمار قربانیان پیامدهای ناشی از کرونا، ویروس تازه به ۸۰ نفر رسیده در حالی‌که بیش از ۲۳۰۰ مورد ابتلا تا کنون ثبت شده‌است.​

وزیر بهداشت چین، ما شائوُوی، روز ششم بهمن اعلام کرد که کشورش در وضعیت «بسیار حساسی» قرار دارد؛ چراکه به نظر می‌رسد «به توانایی ویروس برای انتقال به دیگران افزوده شده‌است».

وزیر بهداشت چین تاکید کرده محدودیت‌های حمل‌ونقل عمومی و مسافرتی «باید با بیشترین سرعت و کم‌ترین هزینه» نتیجه بدهند.

این اظهارات در روزی مطرح شد که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد برای گفت‌وگو با مقام‌های چینی و دیگر پژوهشگران و متخصصان راهی پکن می‌شود.

همزمان دولت در پکن در بیانیه‌ای که از سوی رسانه‌های رسمی چین منتشر شده‌اند، اعلام کرده سه روز دیگر به تعطیلات سال نوی چینی، که از جمعه گذشته آغاز شده، می‌افزاید. تعطیلات با در نظر گرفتن روزهای آخر هفته، تا دوشنبه هفته آینده تمدید شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها به شرکت‌ها و مدارس نیز در این مورد اطلاع داده شده است. هدف از تمدید تعطیلات، جلوگیری از تماس‌های بیشتری و مقابله با ویروس اعلام شده‌است.

در ایالات متحده نیز مقام‌های دولتی تائید کرده‌اند که پنجمین مورد ویروس رصد شده‌است. تمام این پنج تن افرادی هستند که اخیرا به شهر ووهان، استان هوبئی، سفر کرده بودند. البته نتیجه آزمایش صد شهروند دیگر هنوز مشخص نیست، و ممکن است شمار مبتلایان افزایش پیدا کند.

روز یک‌شنبه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین وضعیت کشورش را «وخیم» توصیف کرده بود و در جریان دیدار با رهبران حزب حاکم بر آن کشور، از نهادهای دولتی خواسته بود «فورا و به‌طور گسترده» به اقدامات خود برای کنترل اوضاع بیافزایند.​

بیشترین شمار قربانیان را شهروندان در اواخر دهه پنجم زندگی خود یا بیشتر، تشکیل می‌دهند. بسیاری از آن‌ها با برخی نارسایی‌ها یا بیماری‌های دیگر دست به گریبان بوده‌اند.

ویروس تازه از خانواده کروناویروس‌هاست که از سرماخوردگی عادی تا بیماری‌های مرگباری مانند «سارس» را در برمی‌گیرند.

در جریان شیوع این ویروس‌ها از شهروندان خواسته می‌شود به موارد شستن دست‌های خود با آب پاکیزه و مواد شوینده بیافزایند، حتما دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانند، از حضور در اماکن عمومی و شلوغ که احتمال وجود ویروس در آن‌ها وجود دارد، و نیز نزدیک‌شدن به افراد بیمار پرهیز کنند، یا از تماس بدون محافظ‌های بدنی (مانند ماسک دستکش و مانند این‌ها) با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنند.

منابع: رویترز، کیودو، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG