لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

چین: اگر لازم باشد کشتی‌هایمان در خلیج فارس را اسکورت می‌کنیم


تاکنون بریتانیا رسما اعلام کرده است که به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس خواهد پیوست، اما آلمان و فرانسه گفته‌اند به این ائتلاف نمی‌پیوندند. ( تنگه هرمز عکس از آرشیو)
تاکنون بریتانیا رسما اعلام کرده است که به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس خواهد پیوست، اما آلمان و فرانسه گفته‌اند به این ائتلاف نمی‌پیوندند. ( تنگه هرمز عکس از آرشیو)

چین در واکنش به فراخوان آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز، گفته است اگر وضعیت بحرانی شود، چین با ناوهای نظامی خود، کشتی‌هایش را اسکورت خواهد کرد.

سفیر چین در امارات به رویترز گفته است ما در حال بررسی پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به ائتلاف نظامی در خلیج فارس هستیم، اما اگر خلیج فارس به شدت ناامن شود، ما آماده‌ایم کشتی‌های تجاری خود را خودمان اسکورت کنیم.

اردیبهشت و خرداماه سال جاری کلا شش کشتی، از جمله چهار نفتکش در آبهای امارات و عمان مورد هدف قرار گرفتند.

همان زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد این کشور نمی‌تواند با هزینه خود امنیت تردد همه کشتی‌ها در خلیج فارس را برقرار کنند و کشورهای دیگر مانند چین و ژاپن باید خود متعهد به تامین امنیت کشتی‌هایشان باشند.

همزمان با اظهارات سفیر چین در امارات، تاکِشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن، بعد از دیدار با مارک اسپر همتای آمریکایی خود گفت کشورش موضوع ایفای نقش در تنگه هرمز را بررسی خواهد کرد.

تاکنون بریتانیا رسما اعلام کرده است که به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس خواهد پیوست، اما آلمان و فرانسه گفته‌اند به این ائتلاف نمی‌پیوندند.

ایران اخیرا یک نفت‌کش بریتانیایی را در واکنش به توقیف نفتکش خود در جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا، توقیف کرد.

سفیر چین در امارات می‌گوید، کشورش به‌طور سنتی در مناقشات و دیپلماسی خاورمیانه نقش کمی داشته، اگرچه حجم عظیمی از نفت را از این منطقه وارد می‌کند.

وی گفته است چین خواهان حل مناقشات پیرامون ایران بر اساس مذاکره و دیپلماسی است.

در همین زمینه، وزیر خارجه اسرائیل هم روز گذشته گفت که کشورش «بخشی از اقدام آمریکایی در تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس است».

ییسرائل کاتز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست، مجلس این کشور، گفت که اسرائیل «از جنبه‌های اطلاعاتی و زمینه‌های دیگری که دارای برتری نسبی است»، در این ائتلاف حضور فعال دارد.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان هم روز گذشته گفته بود که در دیدار با ریک پری، وزیر انرژی آمریکا موضوع نگرانی به «تهدیدات» علیه امنیت دریانوردی و کشتیرانی آزاد در خلیج فارس مطرح شد.

خالد الفالح در توئیتی در این زمینه نوشته بود: در این دیدار، نگرانی‌های دو کشور درباره تهدیدها علیه آزادی دریانوردی و کشتیرانی در خلیج (فارس) مطرح شد. ما (دو کشور) بر عزم خود برای همکاری جهت تامین امنیت عرضه انرژی تاکید کردیم.

XS
SM
MD
LG