لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

ابراز نگرانی عربستان و آمریکا درباره تهدیدات علیه کشتیرانی آزاد در خلیج فارس


خالد الفالح و هیات عربستانی با ریک پری در واشینگتن دیدار کردند.
خالد الفالح و هیات عربستانی با ریک پری در واشینگتن دیدار کردند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان و ریک پری، وزیر انرژی آمریکا سه شنبه ۱۵ مرداد در دیدار خود در واشینگتن نسبت به «تهدیدات» علیه امنیت دریانوردی و کشتیرانی آزاد در خلیج فارس ابراز نگرانی کردند.

خالد الفالح در توئیتی در این زمینه نوشته است: در این دیدار، نگرانی‌های دو کشور درباره تهدیدها علیه آزادی دریانوردی و کشتیرانی در خلیج (فارس) مطرح شد. ما (دو کشور) بر عزم خود برای همکاری جهت تامین امنیت عرضه انرژی تاکید کردیم.

تنش بین آمریکا و ایران به دنبال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای موسوم به برجام تشدید شده است.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان تنش در این منطقه را وارد مرحله تازه ای کرد. در همین زمینه سپاه پاسداران ۲۸ تیرماه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی به نام استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرده است.

با بالاگرفتن تنش در منطقه خلیج فارس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز ۱۸ تیرماه گفته بود که ایالات متحده به دنبال تشکیل ائتلافی نظامی با شماری از کشورها جهت تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز و باب المندب است.

سطح تولید اوپک

خالد الفالح همچنین گفته است که در دیدار با ریک پری در خصوص عرضه نفت در بازارهای جهانی مذاکره شد و عربستان بر تعهد خود برای تلاش جدی جهت ایجاد ثبات در بازار انرژی تاکید کرد.

رویترز می‌گوید، آمریکا به دنبال اعمال تحریم علیه ایران و ونزوئلا بر ضرورت عرضه نفت در بازارهای جهانی و جلوگیری از افزایش بهای آن تاکید داشته است.

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد که در نیمه اول سال جاری میلادی، به رغم کاهش تولید نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، باز هم روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در جهان تولید شده است.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان اخیرا توافق کردند که به‌خاطر مازاد تولید نفت، توافق کاهش تولید نفت خود را تا مارس سال آینده تمدید کنند. این گروه، از ابتدای سال جاری متعهد به کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت هستند. ایران همراه با لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی هستند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG