لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

بی‌پی تردد نفتکش‌هایش را در تنگه هرمز «متوقف» کرده است


لوگوی شرکت بریتانیایی بی‌پی
لوگوی شرکت بریتانیایی بی‌پی

شرکت بریتانیایی بی‌پی می‌گوید از ۱۰ ژوئیه، حدود سه هفته پیش، به‌خاطر تلاش ایران برای توقیف کشتی‌های بریتانیا، این شرکت تردد نفتکش‌های خود را در تنگه هرمز متوقف کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز برایان گیلواری، مدیر مالی این شرکت، سه‌شنبه ۸ مرداد ماه گفت بی‌پی فعلاً قصد ندارد نفتکش‌های خود را راهی تنگه هرمز کند. وی گفت فعلاً از نفتکش‌هایی که با پرچم دیگر کشورها تردد می‌کنند برای دریافت نفت استفاده می‌کنیم.

ماه گذشته نفتکش «گریس- ۱» حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران در جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا، به ظن انتقال نفت به سوریه توقیف شد و به فاصله اندکی، نیروهای دریایی سپاه پاسداران سعی کردند یک نفتکش با پرچم بریتانیا، تحت مالکیت بی‌پی را هنگام گذشتن از تنگه هرمز توقیف کنند، اما یک ناو بریتانیایی مانع از این کار شد.

اما ۲۸ تیرماه ایران نفتکش «استنا ایمپرو» را که با پرچم بریتانیا در آب‌های عمان حرکت می‌کرد توقیف کرد، موضوعی که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده‌است.

اخیراً کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، گفت اگر نفتکش ایرانی «گریس- ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند.

اما ومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه گفت «موضوع، تبادل و معاوضه نیست، بلکه موضوع قانون بین‌الملل است و این‌که نظام قانونی بین‌الملل باید رعایت شود و این چیزی است که ما بر آن پافشاری داریم».

پس از رد پیشنهاد آقای خرازی، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، با انتشار توئیتی گفت مبادله پایاپای کشتی‌های توقیف شده بریتانیایی و ایرانی «غیرممکن» است.

در پی توقیف «استنا ایمپرو»، وزارت دفاع بریتانیا خبر داد که ناوشکن «دانکن» برای تأمین امنیت کشتی‌های عبوری منطقه به ناو دیگر این کشور با نام «مونتروز» در خلیج فارس ملحق می‌شود.

بریتانیا همچنین خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای تضمین امنیت ناوبری و حمل‌ونقل در منطقه خلیج فارس شده‌است.

فرانسه، ایتالیا، دانمارک «موافقت اولیه» خود را برای حمایت از طرح بریتانیا در زمینه ایجاد ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

روز سه‌شنبه خبر رسید که ایالات متحده نیز رسماً از بریتانیا، فرانسه و آلمان خواسته است تا در طرحی برای تأمین امنیت تنگه هرمز شرکت کنند.

آمریکا از چند ماه پیش برای مقابله با آنچه «تهدیدهای ایران» نامیده‌است، ناو آبراهام لینکلن را همراه با جنگنده‌های پیشرفته خود راهی این منطقه کرده‌است و اخیراً کارزاری را برای تشکیل ائتلافی از نیروهای دریایی بین‌المللی برای اسکورت و تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در خلیج فارس آغاز کرده‌است.

طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، شش کشتی تجاری در آب‌های امارات و دریای عمان هدف حمله قرار گرفته‌اند. آمریکا، عربستان و برخی از کشورهای اروپا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند، اما ایران دست داشتن در این اقدامات را رد کرده‌است.

منابع: رویترز، خبرگزاری آلمان و رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG