لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

تاکید پومپئو بر تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای افزایش امنیت دریایی در خلیج‌فارس


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه هفتم مرداد بر تلاش ایالات متحده برای اجرای طرح تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز تاکید کرد.

مایک پومپئو در کلوپ اقتصادی واشینگتن و در پاسخ به پرسشی در خصوص تعهد آمریکا به باز نگهداشتن تنگه هرمز و دیگر گذرگاه‌های کشتیرانی خلیج فارس و دریای عمان با هر هزینه‌ای، گفت: ما آنها را باز نگه خواهیم داشت. ما برنامه تامین امنیت دریایی را تدوین خواهیم کرد و تمامی کشورهایی که در باز نگه‌داشتن این راه‌های آبی ذینفع هستند در آن مشارکت خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به احتمال طولانی بودن تدوین چنین طرحی، گفت: اما من اطمینان دارم که جهان اهمیت این طرح را درک خواهد کرد، آمریکا آماده است تا بخش قابل توجهی از آن باشد، اما ما به مشارکت کشورها مختلف از سراسر جهان برای محافظت از حمل و نقل و کشتیرانی نیاز داریم.

به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد سال جاری، آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تنگه هرمز و باب‌المندب را به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو پیشنهاد کرد، اما این پیشنهاد از سوی فرانسه و آلمان پذیرفته نشد.

در همین زمینه، به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران بریتانیا خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای مقابله با چنین اقداماتی شده است . وزارت دفاع بریتانیا هم اعلام کرد نیروی دریایی این کشور موظف شده است شناورهای با پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کند.

سخنگوی دولت ایران تصمیم بریتانیا برای اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس را «تحریک‌کننده» خواند و گفت که این اقدام «موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد».

مایک پومپئو با این حال تاکید کرده است که پس توقیف نفتکش با پرچم بریتانیا با مقام های بریتانیایی در تماس بوده تا ضمن دستیابی به راه حلی برای این موضوع، از بروز مجدد چنین اتفاقی جلوگیری شود.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز از طرح خود برای اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری در این منطقه خبر داد.

یک مقام نظامی آمریکایی هم گفته بود که واشینگتن تلاش می‌کند ائتلافی را تشکیل دهد تا کشتی‌های تجاری با اسکورت ناوهای نظامی در منطقه تردد کنند.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG