لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

توافق چین و هند برای رفع تنش در منطقه مرزی مورد اختلاف


وانگ یی، سرگئی لاوروف و ابرامانیام جایشانکار
وانگ یی، سرگئی لاوروف و ابرامانیام جایشانکار

مقامات چین و هند به دنبال دیداری در مسکو اعلام کردند که بر سر رفع تنش در منطقه مرزی مورد مناقشه در هیمالیا و همچنین برداشتن گام‌هایی برای بازگرداندن «صلح و آرامش» توافق کرده‌اند.

به گزارش رویترز، وانگ یی ، وزیر خارجه چین و ابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند روز پنجشنبه در مسکو دیدار کردند و به توافق ۵ ماده‌ای دست یافتند.

در بیانیه مشترک چین و هند در خصوص این توافق پنج ماده‌ای تاکید شده است که تنش مرزی فعلی به نفع پکن و دهلی نو نیست و نیروهای نظامی دو طرف می‌بایست به سرعت از منطقه مورد اختلاف خارج شوند تا تنش‌ها را کاهش دهند.

این توافق در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مسکو حاصل شده است.

دو روز پیش به دنبال تنش در منطقه مرزی مورد اختلاف، چین و هند یکدیگر را به تیراندازی هوایی متهم کردند. از این حادثه به عنوان نقض معاهده منع استفاده از سلاح گرم پس از ۴۵ سال یاد شده است.

وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وانگ یی در دیدار با ابرامانیام جایشانکار به وی گفته است، می‌بایست این اقدامات تحریک آمیز از جمله تیراندازی که نقض تعهدات دو طرف است، متوقف شود.

طبق این بیانیه، وزیر امور خارجه چین همچنین گفته است، برای رفع تنش در این منطقه می‌بایست فورا تمامی تجهیزات و پرسنلی که از مرز عبور کرده‌اند و نیروهای خط مقدم دو طرف عقب نشینی کنند.

طی ماه‌های گذشته نیروهای دو کشور در نوار مرزی هیمالیا که طول آن حدود سه هزار و۵۰۰ کیلومتر و بخش اعظم آن نشانه گذاری نشده است در برابر یکدیگر صف آرائی کرده‌اند.

مقامات هند و چین برای حل اختلاف در مورد اين بخش از نوار مرزی از ماه مه مشغول مذاکره بوده‌اند ولی با این وجود بر اثر درگیری‌هایی که در ۱۵ ژوئن روی داد، بیش از ۲۰ سرباز هندی و تعداد نامشخصی از نیروهای چینی کشته شدند.

تنش و درگيری‌های ماه‌های گذشته جدی‌ترین مورد از اختلافات مرزی دو کشور طی نیم قرن اخیر است و به شدت روی مناسبات چین و هند تاثیر گذاشته است.

در سال ۱۹۶۲ دو کشور بر سر مناطق مرزی مورد اختلاف وارد جنگ شدند و از آن زمان تاکنون نتوانسته‌اند در مورد خطوط مرزی در منطقه هیمالیا به توافق برسند.

این مناطق مرتفع و پربرف سرچشمه یکی از بزرگترین شبکه‌های آبیاری جهان و در عین حال نقطه‌ای مهم در طرح اقتصادی و زیرساختی چین موسوم به «راه ابریشم جدید» است.

اعزام نیرو و صف آرایی در نوار مرزی از ماه آوریل امسال آغاز شد ولی در ماه ژوئن تشدید و به مناطق دپسانگ و دره گالوان نیز گسترش یافت که ارتش هند در آنجا یک جاده نظامی جدید در موازات نوار مرزی احداث کرده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG