لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

ایران و چین از طالبان خواستند به محدودیت‌ها علیه زنان افغان پایان داده شود


شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و ابراهیم رئیسی در پکن
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و ابراهیم رئیسی در پکن

چین و ایران، دو همسایه شرقی و غربی افغانستان، از حکومت طالبان خواستند به محدودیت‌هایی که علیه کار و تحصیل زنان افغان اعمال کرده، پایان دهد.

پکن و تهران در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه ۲۷ بهمن در آخرین روز از سفر ابراهیم رئیسی به چین منتشر کردند، چنین درخواستی را از طالبان مطرح کردند.

در حالی که جامعه جهانی نیز محدودیت‌های اعمال شده بر زنان افغان را محکوم کرده، ایران و چین در بیانیه مشترک خود استانداردهای غرب درباره حقوق بشر و دموکراسی را رد کردند.

از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان در تابستان سال گذشته، زنان و دختران از تحصیل در دانشگاه‌های کشور و دبیرستان‌ها منع شده‌اند و محدویت‌هایی نیز در زمینه اشتغال زنان وضع شده است.

در بیانیه مشترک ایران و چین آمده است: «دو طرف از حاکمان افغانستان می‌خواهند تا یک حکومت فراگیر تشکیل دهند که در آن همه اقوام و گروه‌های سیاسی مشارکت داشته باشند و همه اقدامات تبعیض‌آمیز علیه زنان، اقلیت‌های قومی و سایر مذاهب را لغو کنند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه همچنین از آمریکا و متحدانش در ناتو خواسته است که مسئولیت وضعیت کنونی افغانستان را بپذیرند.

آمریکا که پیشتر از دولت افغانستان در برابر طالبان حمایت می‌کرد، به دلیل افزایش هزینه‌هایش در این کشور و کاهش حمایت داخلی از دولت افغانستان و همچنین ناتوانی دولت در مقابله با حملات طالبان، نیروهایش را از افغانستان خارج کرد.

درخواست جمهوری اسلامی برای رعایت حقوق زنان در افغانستان در حالی است که ایران در ماه‌های گذشته صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به‌دلیل تلاش برای اعمال حجاب اجباری به راه افتاد.

خود جمهوری اسلامی همچنین به‌دلیل اعدام چهار معترض بازداشت‌شده در جریان این اعتراضات، هدف خشم و انتقاد جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است.

ابراهیم رئیسی در دیدار با شی چین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، حمایت خود را از مواضع پکن در سرکوب جنبش دموکراسی‌خواه در هنگ‌کنگ و همچنین به رسمیت نشناختن نظام حاکم بر تایوان ابراز کرد.

چین یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است و جمهوری اسلامی مدعی شده که در جریان سفر رئیسی به پکن ۲۰ توافق همکاری از جمله در حوزه‌های تجارت و گردشگری به امضا رسید.

XS
SM
MD
LG