لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

افشای اسنادی تازه از غرب چین: «بازداشت افراد با هوش مصنوعی و الگوریتم»


نمایی از مردم و مناره نزدیک به مسجد عید غا در شهر کاشغر، یکی از شهرستان‌های ناحیه خودمختار شین‌جیانگ؛ سپتامبر ۲۰۱۸
نمایی از مردم و مناره نزدیک به مسجد عید غا در شهر کاشغر، یکی از شهرستان‌های ناحیه خودمختار شین‌جیانگ؛ سپتامبر ۲۰۱۸

مدارک و اسناد محرمانه‌ای که به‌تازگی منتشر شده‌ حاکی‌ست دولت چین جزء‌به‌جزء زندگی اقلیتی که در غرب کشور روانه اردوگاه کرده‌است را تحت کنترل دارد. بر اساس این مدارک برای بازداشت افراد از الگوریتم و هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

این اسناد از طریق «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی» در اختیار ۱۷ رسانه بین‌المللی در جهان قرار گرفته است.

اسناد دربرگیرنده مدارک مختلف از جمله «راهنمای» مدیریت اردوگاه‌های «میلیونی» هستند.

«کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی» با اشاره به جرج اورول، نویسنده شهیر انگلیسی‌زبان، آن‌چه در اردوگاه‌ها رخ می‌دهد را «سیستم نظارت جمعی اورولی و اداره پیش‌گیرانه بر پایه جبر و آمار» توصیف کرده‌است.

بر پایه «راهنمایی» که کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی در اختیار رسانه‌ها گذاشته از میزان مراجعه برای کوتاه کردن موی سر، تا زمان باز و بسته شدن درهای اردوگاه تحت نظارت دقیق قرار دارد.

از داده‌های پلیس و هوش مصنوعی نیز برای انتخاب دقیق کسانی که قرار است روانه اردوگاه‌های شین‌جیانگ بشوند، به‌شکل گسترده‌ای استفاده‌ می‌شود.

بر اساس مدارکی که علنی شده نیروهای امنیتی از الگوریتم برای بازداشت افراد استفاده می‌کنند؛ به این‌شکل که اقدام به جمع‌آوری گسترده اطلاعات در مورد شهروندان می‌کنند، سپس از هوش مصنوعی برای فرموله‌کردن فهرست کسانی که «مظنون» به‌شمار می‌روند و بهتر است روانه اردوگاه شوند، استفاده می‌کنند.

گفته شده دست‌کم سه میلیون نفر از اقلیت‌ها و ایغورهای مسلمان ساکن غرب چین در این اردوگاه‌ها نگه‌داری می‌شوند.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل با «ابراز نگرانی عمیق» از گزارش‌های مختلف در مورد اردوگاه‌های بزرگ در غرب چین گفته بود پکن «منطقه خودگردان [شین‌جیانگ] ایغور را به چیزی تبدیل کرده شبیه یک اردوگاه بسیار بزرگ و مخفی»، چون آن‌طور که می‌گوید با «افراطی‌گری مذهبی» مقابله می‌کند.

سازمان ملل نیز در مورد وضعیت ایغورها در مناطق غربی چین «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

دولت چین اما گفته منطقه شین‌جیانگ با «تهدیدهای امنیتی»، به‌دلیل حضور گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا و جدایی‌طلب روبه‌رو است و این گروه‌ها دست به توطئه زده، به تنش‌ها میان «ایغورها» و «هان‌ها» -از گروه‌های اصلی بومی در چین- دامن می‌زنند.

پکن در عین حال اردوگاه‌های خود را مراکز بازآموزی نام نهاده و اتهام‌ها‌ی مختلف در مورد شکنجه را رد کرده‌است.

وزارت خارجه آمریکا در میانه مهر ماه علیه مقام‌های دولتی و رسمی چین و حزب کمونیست آن کشور که گفته می‌شود با نقض حقوق اقلیت اویغور و قزاق‌ مرتبط هستند، محدودیت‌های روادیدی اعمال کرد.

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، رویترز، خبرگزاری فرانسه، گاردین/ت
XS
SM
MD
LG