لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

ویروس کرونا: دومین قربانی خارج از سرزمین اصلی چین


تصویری از شهروندان در هنگ‌کنگ در سوم فوریه؛ یک شهروند مبتلا به ویروس در این منطقه ویژه، که اواخر ماه ژانویه به ووهان در چین سفر کرده بود جان خود را از دست داده است
تصویری از شهروندان در هنگ‌کنگ در سوم فوریه؛ یک شهروند مبتلا به ویروس در این منطقه ویژه، که اواخر ماه ژانویه به ووهان در چین سفر کرده بود جان خود را از دست داده است

در حالی‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید در چین از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته، شمار تلفات انسانی در چین نیز به بیش از ۴۲۰ تن رسیده است. شمار قربانیان خارج از سرزمین اصلی چین نیز به دو نفر رسید.

همزمان دولت چین از «هراس‌افکنی» توسط دولت آمریکا انتقاد کرده، ولی می‌گوید از همکاری استقبال می‌کند.

به گزارش کمیسیون ملی بهداشت چین شمار قربانیان پیامدهای ابتلا به ویروس کرونای تازه در آن کشور تا پایان روز دوشنبه ۱۴ بهمن با ۶۴ مورد جدید به ۴۲۵ نفر رسیده است.

تمامی کسانی که جان خود را از دست داده‌اند مربوط به موارد ابتلا به بیماری در استان مرکزی هوبئی می‌شود. شهر ووهان در این استان مرکز اصلی ابتلا به ویروس کرونای تازه است.

شمار موارد رسمی ابتلا با بیش از ۳۲۰۰ مورد تازه به بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

بیش از ۱۵۰ مورد ابتلا از ۲۳ کشور جهان نیز گزارش شده است؛ بیشترین موارد مربوط می‌شود به ژاپن، تایلند، سنگاپور، کره جنوبی و هنگ‌کنگ.

بنا بر گزارش‌های رسمی از هنگ‌کنگ یک فرد مبتلا به ویروس که اواخر ماه ژانویه به ووهان در چین سفر کرده بود جان خود را از دست داده است.

این مرد ۳۹ ساله دومین مورد از تلفات انسانی خارج از سرزمین اصلی چین است. پیشتر یک نفر در فیلیپین جان خود را از دست داده بود.

شهروند هنگ‌کنگی با مادرش زندگی می‌کرد. مادر او نیز از دو روز پیش به‌دلیل ابتلا به ویروس در بیمارستان به سر می‌برد.

۱۱ مورد ابتلا در ایالات متحده رصد شده که به گزارش رویترز یک مورد تازه در خود آمریکا و در نتیجه تماس مستقیم با فرد بیماری که در چین بوده، رخ داده است.

در ایران مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز موردی از ابتلا به این ویروس را اعلام نکرده‌اند.

دولت چین همزمان ضمن پذیرش «کوتاهی‌ها» از دولت آمریکا به خاطر «هراس‌افکنی» انتقاد کرده‌است. پکن البته از همکاری ایالات متحده در روند مقابله با ویروس استقبال کرده‌است.

واشینگتن در روز جمعه ضمن اعلام وضعیت اضطراری همگانی، به‌طور موقت مانع از ورود شهروندان خارجی که طی دو هفته گذشته به چین رفته‌اند، شده است.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید چین پیشنهاد واشینگتن برای حضور پژوهشگران آمریکایی در اقدامات به رهبری سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق و مقابله با ویروس را پذیرفته است.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز دوشنبه در نشستی با اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم خواستار آن شد «تا دیر نشده اقدامات بیشتری پی گرفته شود».

رئیس‌جمهوری چین در عین حال هشدار داده کسانی که وظایف خود را «نادیده گرفته‌اند» مجازات خواهند شد.

شاخص سهام نیز در بازارهای بورس چین تا هشت درصد سقوط کرده‌است.

تحقیقات در مورد ویروس کرونای جدید ادامه دارد؛ داده‌های آماری از چین نشان می‌دهد شیوع این ویروس با سرعت بیشتری از ویروس مرگبار «سارس» صورت می‌گیرد، اما تلفات انسانی ناشی از آن، کم‌تر از سارس است. البته تمامی این آمارها و داده‌ها، بنا بر اطلاعات اولیه هستند و ممکن است در روزهای آینده تغییر کنند.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، چاینادیلی/۲
XS
SM
MD
LG