لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

بحران ویروس کرونا؛ افزایش انتقاد از ادامه پروازها از چین به ایران


انتشار تصاویری از بازرسی برخی مسافران در فرودگاه تهران با استفاده از «تب‌سنج» در دو روز گذشته انتقادهایی را برانگیخته بود
انتشار تصاویری از بازرسی برخی مسافران در فرودگاه تهران با استفاده از «تب‌سنج» در دو روز گذشته انتقادهایی را برانگیخته بود

عدم توقف پروازها بین ایران و چین با انتقادهای گسترده در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در بین برخی مسئولان جمهوری اسلامی روبه‌رو شده و در همین حال مقام‌های ایران یک بار دیگر اعلام کردند همه پروازهای این مسیر از روز یکشنبه ۱۳ بهمن متوقف خواهد شد.

پیش از این وزیر بهداشت ایران گفته بود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، به پیشنهاد او و دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، از روز جمعه تمامی پروازها بین ایران و چین متوقف می‌شود.

با این حال در هر یک از روزهای شنبه و یکشنبه دست‌کم سه پرواز از چین در «فرودگاه امام خمینی» تهران به زمین نشست.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان از چند روز پیش همه پروازها از چین به کشورشان را لغو کرده‌اند و عراق نیز امروز یک‌شنبه هرگونه سفر از چین به کشور خود را ممنوع اعلام کرد.

منشاء اصلی بروز بیماری جدید کرونا شهر ووهان چین است و این بیماری در آن کشور همچنان در حال گسترش است.

در همین حال، آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز یکشنبه به ایرنا گفت یک کارمند فرودگاه که در این شهر که با گردشگران چینی در تماس بوده، شب گذشته با علائم تب و سرفه در بیمارستان فارابی بستری شده و نمونه‌گیری از او برای تشخیص به آزمایشگاه ویروس‌شناسی تهران ارسال شده است.

گسترش دامنه انتقادها به مسئولان

علاوه بر کاربران شبکه‌های اجتماعی، چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز از عدم توقف پروازها بین ایران و چین انتقاد کرده‌اند.

اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: علی‌رغم تمامی هشدارها، پروازهای رفت و برگشت ایران به چین همچنان برقرار است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز از تداوم ورود مسافر از چین و همچنین «انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان توسط ایرلاین‌های ایرانی» انتقاد کرد.

موضوع انتقال مسافران چینی از برخی فرودگاه‌های جهان به ایران در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب‌هایی داشته است.

پروازها «از روز یکشنبه متوقف می‌شود»

با این حال یک مقام وزارت بهداشت گفت روز یکشنبه آخرین روز از پروازها بین ایران و چین است.

کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، روز یکشنبه گفت: مصوبه دولت عصر جمعه ابلاغ شد و «نمی‌شد انتظار داشت بلافاصله اجرا شود ... اما به طور منطقی انتظار این است که از امروز تا حداکثر فردا این پروازهای مستقیم از چین به تهران و برعکس متوقف شود».

این مقام وزارت بهداشت همچنین درباره «پروازهای غیرمستقیم از چین» به داخل ایران گفت: «کاری نمی‌توانیم بکنیم و اگر بخواهیم این پروازها را هم لغو کنیم گویی خود را تحریم کرده‌ایم».

نصب دوربین‌های حرارتی

همزمان، رسانه‌های ایران به نقل از معاون سازمان بازرسی کل کشور از نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه تهران خبر داده‌اند.

به نوشته وبسایت سازمان بازرسی کل کشور، معاون این سازمان گفته است تعدادی «دوربین حرارتی با دقت بسیار بالا» در برخی از مبادی ورودی کشور از جمله «فرودگاه امام خمینی» نصب شده است که دمای بدن مسافران ورودی را اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد.

در روزهای اخیر انتشار تصاویری از بازرسی برخی مسافران در فرودگاه تهران با استفاده از «تب‌سنج» انتقادهایی را برانگیخته بود.

منتقدان استفاده از «تب‌سنج» برای کشف موارد ویروس کرونا را دقیق نمی‌دانند.

مقام‌های ایران می‌گویند هنوز هیچ موردی از ویروس کرونای جدید در داخل کشور مشاهده نشده است.

با این حال کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، روز یکشنبه بدون ارائه جزئیات گفت: «موارد مشکوک به صورت انگشت‌شمار در شهرهای مختلف داریم که مورد بررسی قرار می‌گیرند».

شیوع ویروس کرونای جدید در تاکنون ۳۰۵ قربانی برجای گذاشته است که یک نفر در فیلیپین و بقیه در چین جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG