لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

رویترز: سفر هیات پزشکی چین به کره شمالی برای مشاوره درباره کیم جونگ اون


کیم جونگ‌اون
کیم جونگ‌اون

سه منبع مطلع جمعه پنجم اردیبهشت به رویترز گفته‌اند٬ چین یک تیم پزشکی را برای مشاوره در خصوص وضعیت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به این کشور فرستاده است.

رویترز می‌گوید، در حالی این سه منبع مطلع از سفر هیات پزشکی چین به کره شمالی خبر داده‌اند که طی روزهای اخیر گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص سلامتی کیم جونگ اون منتشر شده است.

این خبرگزاری اضافه کرده که مشخص نیست اعزام یک هیات پزشکی چین به کره شمالی حاوی چه پیامی است و نمی‌توان بر اساس آن در خصوص وضعیت سلامتی کیم جونگ اون گمانه زنی کرد.

دو منبع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفته‌اند، این هیات به ریاست یک مقام ارشد بخش بین المللی حزب کمونیست چین پنجشنبه پکن را به مقصد کره شمالی ترک کرده است.

یک وب‌سایت خبری مستقر در کره جنوبی، و ناظر بر کره شمالی، به نام «دیلی ان‌کـِی» به نقل از یک منبع مطلع مدعی شد کیم جونگ‌اون روز ۱۲ آوریل (۱۲ روز پیش) تحت عمل جراحی قلب و عروق قرار گرفته است و هم اکنون در ویلایی در شمال پایتخت تحت درمان قرار دارد.

در همین زمینه مقام‌های حزب کمونیست چین و کره جنوبی گزارش‌ها در خصوص وخیم بودن وضعیت سلامتی کیم جونگ اون را رد کردند.

مقام‌های کره جنوبی طی هفته گذشته گفته بودند هیچ گونه نشانه‌ای که حاکی از وضعیت غیرعادی در کره شمالی باشد، مشاهده نکرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم خبرهای منتشر شده در مورد «وضعیت وخیم» رهبر کره شمالی را رد کرد گفت، فکر نمی‌کنم این گزارش‌ها درست باشند.

رویترز می‌گوید، با این حال دونالد ترامپ نگفت که با رهبر کره شمالی تماسی داشته است.

یک مقام کره جنوبی نیز روز جمعه به رویترز گفت، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که کیم جونگ اون زنده است و به زودی انظار عمومی ظاهر می‌شود.

یک مقام آمریکایی هم به این خبرگزاری گفت که همگان از مشکلات سلامتی کیم جونگ اون باخبر بوده‌اند و دلیلی وجود ندارد که نشان دهد او به سختی بیمار است.

کره شمالی یکی از بسته‌ترین کشورهای جهان است که اخبار و گزارش‌های عینی و مستقل به‌ندرت از آن به بیرون درز پیدا می‌کند.

کیم جونگ‌اون هفته پیش در مراسم تولد پدربزرگش شرکت نکرده بود، در مراسم اصلی پارلمان فرمایشی آن کشور نیز حضور نداشت. هرچند پیش از آن در ۲۳ فروردین تصاویری از او در نشست دفتر سیاسی حزب حاکم منتشر شده بود.

انتشار گزارش و گمانه‌زنی در مورد وضعیت سلامت رهبر کره شمالی تازگی ندارد و کم‌وبیش آشکار است که او از تندرستی مناسبی برخوردار نیست و احتمالا بیماری‌ یا بیماری‌هایی دارد. در عین حال از چاقی رنج می‌برد و گفته می‌شود سیگار زیاد می‌کشد.

در پاییز سال ۲۰۱۴ نیز کیم برای مدت ۴۰ روز از انظار عمومی پنهان بود تا بالاخره دوباره دیده شد، در حالی‌که می‌لنگید. سازمان اطلاعاتی کره جنوبی گزارش داد که او تحت عمل جراحی مچ پا قرار گرفته بود.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG