لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

ترامپ بار دیگر کره شمالی را تهدید کرد؛ چین خواستار خویشتنداری شد


رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی
رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی

دونالد ترامپ روز جمعه ۲۰ مرداد بار دیگر کره شمالی را تهدید کرد و گفت سلاح‌های آمریکایی آماده آتش هستند و همزمان پیونگ‌یانگ، آمریکا را متهم کرد که در حال کشاندن شبه جزیره کره به لبه پرتگاه یک جنگ اتمی است.

کمی پس از بیانیه دولت کره شمالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا به تنش‌ها در شبه جزیره کره دامن می‌زند، دونالد ترامپ در توئیتر خود جنگ لفظی با این کشور را ادامه داد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در بیانیه خود گفته است: «ترامپ در حال کشاندن شبه جزیره کره به لبه پرتگاه یک جنگ اتمی است، و فریادهایی چنین سر می‌دهد که "ایالات متحده جنگ علیه جمهوری خلق دمکراتیک کره را از دستور کار خارج نمی‌کند"».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ که برای تعطیلات کاری تابستانی در نیوجرسی به سر می‌برد، آمادگی نظامی آمریکا را با واژه‌هایی قاطع بیان کرد.

وی در توئیتی نوشت: «راهکارهای نظامی اکنون برای شرایطی که کره شمالی دست به اقدام نابخردانه‌ای بزند کاملا آماده و مهیاست. امیدوارم کیم جونگ اون مسیر دیگری انتخاب کند!»

این اظهارنظر رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که وی به خبرنگاران گفت شاید تهدید «آتش و خشم» او به اندازه کافی برای کره شمالی قاطع نبوده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز به تنش لفظی میان آمریکا و کره شمالی واکنش نشان داد و گفت که این تنش «تشدید شده است». وی ابراز امیدواری کرد که سرانجام عقل سلیم حاکم شود.

دیدگاه چین در مورد افزایش تهدیدات کره شمالی و آمریکا علیه یکدیگر

روز جمعه، در حالی که وزارت خارجه چین، هم از ایالات متحده و هم از کره شمالی خواست تا جدال تند لفظی را کنار بگذارند، یک روزنامه دولتی چین در این روز نوشت که اگر کره شمالی در حمله به آمریکا پیش‌دستی کند، چین بی‌طرف خواهد ماند.

چین که مهم‌ترین متحد و بزرگ‌ترین طرف تجاری کره شمالی است از زمان تشدید بحران بین پیونگ‌یانگ و واشینگتن بارها خواستار خویشتن‌داری دو طرف شده است.

اکنون و در پی هشدار کره شمالی در مورد حمله احتمالی آن کشور به جزیره گوآم، متعلق به آمریکا، دیدگاه منتشرشده در روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین می‌تواند هشداری به کره شمالی جهت پرهیز از این اقدام باشد.

در روزهای اخیر، پس از هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به مواجه شدن کره شمالی با «آتش و خشم»، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که در حال آماده‌سازی طرح احتمالی حمله به جزیره گوآم در اقیانوس آرام است.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین با اشاره به این تهدید پیونگ‌یانگ نوشت: «کره شمالی همچنین باید بداند که اگر موشک پرتاب کرده و تهدیدکننده اول خاک آمریکا باشد و ایالات متحده هم تلافی کند، چین در چنین صورتی بی‌طرف خواهد ماند.»

این روزنامه دولتی در عین حال افزود که «اگر ایالات متحده و کره جنوبی حمله کنند و بکوشند تا رژیم کره شمالی را سرنگون کرده و الگوی سیاسی شبه‌جزیره کره را تغییر دهند، چین از این اقدام آنها جلوگیری خواهد کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که روز سه‌شنبه گفته بود «کره شمالی در صورت تهدید آمریکا با آتش و خشم روبرو می‌شود»، روز پنج‌شنبه گفت که شاید هشدار پیشین او به کره شمالی دربارهٔ خشم آمریکا و قدرت آتش این کشور «به قدر کافی شدید نبوده است».

پیونگ‌یانگ ضمن واکنش منفی به تهدیدهای دونالد ترامپ، احتمال حمله خود به جزیره گوآم را که یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در آن مستقر است، تکرار کرده است.

خبرگزاری رسمی دولت کره شمالی روز پنج‌شنبه گفت که ارتش این کشور قرار است طرحی را تا اواسط ماه اوت کامل کند که بر اساس آن چهار موشک میان‌برد از فراز ژاپن عبور کرده و به نزدیکی جزیره گوآم اصابت خواهد کرد.

دونالد ترامپ نیز در واکنش به این تهدید با اشاره به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفته است: «ببینیم در گوآم چه می‌کند. اگر علیه گوآم کاری بکند، در کره شمالی اتفاقی خواهد افتاد که هیچ‌کس تا به حال مانند آن را ندیده است.»

کمی پس از این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت که جنگ «فاجعه‌بار» است و آمریکا هنوز در برابر تهدید کره شمالی رویکرد دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که «اگر کره شمالی اقدامی خصمانه انجام دهد آیا ایالات متحده آماده است؟»، گفت: «ما آماده‌ایم.»

پیونگ‌یانگ به تازگی دو موشک بالیستیک قاره‌پیما آزمایش کرده که ادعا می‌کند می‌تواند با استفاده از آنها همه خاک آمریکا هدف قرار دهد.

این رخداد همراه با دیگر آزمایش‌های موشکی کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر آن داشت که تحریم‌های جدیدی علیه آن تصویب کند، اما پیونگ‌یانگ همچنان موضعی تهاجمی در پیش گرفته است.

اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی بر ضد این کشور وضع کرد.

XS
SM
MD
LG