لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

چین شلیک لیزر به هواپیماهای آمریکایی را تکذیب کرد


مرکز نظامی تازه افتتاح شده چین در جیبوتی، شرق آفریقا
مرکز نظامی تازه افتتاح شده چین در جیبوتی، شرق آفریقا

چین روز جمعه هرگونه اتهام شلیک لیزر به هواپیماهای آمریکایی در جیبوتی در شرق آفریقا را رد کرد و گفت «این اتهام‌ها هیچ ریشه‌ای در واقعیت ندارد.»

هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت:‌ «این که آمریکایی‌ها می‌گویند خلبان‌هایشان در پی اصابت لیزر پرقدرت آسیب دیده‌اند، هیچ ربطی به واقعیت ندارد.»

وزارت دفاع چین هم در پاسخی به پرسش کتبی تلویزیون صدای آمریکا، گفته که «طرف چینی، هرگونه اتهام نادرست در این مورد را از طرق رسمی به آمریکا اطلاع داده است.»

دینا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – روز پنجشنبه و در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «آمریکا اطمینان دارد شماری از شهروندان چین پشت دو حادثه اخیر هستند که باعث شده هواپیمای چهارموتوره نظامی در هنگام فرود، دچار مشکل شود.»

او افزود: «این حوادث خیلی جدی هستند اگرچه فقط دو مورد آسیب جزیی به همراه داشته‌اند. این خطر، تهدیدی برای نیروی هوایی ما است.» سخنگوی وزارت دفاع همچنین گفته به طور رسمی آمریکا به چین شکایت کرده و خواستار آن شده که چینی‌ها هم دراین باره تحقیق کنند.

چین هرچند از اساس دست داشتن در این حوادث را رد کرده، ولی هیچ اشاره‌ای نکرده که به چه دلیل ممکن است چنین ادعایی از سوی آمریکا مطرح شود.

چین به تازگی تاسیساتی نظامی و لجستیکی در شرق جیبوتی دائر کرده است.

آمریکا می‌گوید لیزرهای شلیک شده از نزدیکی پایگاه چینی‌ها آمده که حدود ۱۰ و نیم کیلومتر با «کمپ لمونیه» که پایگاه نظامی آمریکا است، فاصله دارد.

جاشوا مزروی، تحلیلگر سیاسی منطقه آفریقا و خاورمیانه انستیتو هریتیج، گفته احتمال می‌رود که چین، «مشغول برخی آزمایش‌ها باشد»‌.

تحلیلگران نظامی چین در گزارشی که در روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» در هنگ‌کنگ منتشر شده، گفته‌اند ممکن است این لیزرها برای پراکنده کردن پرنده‌ها و یا شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین باشد.

به استناد گزارشی از بخش انگلیسی تلویزیون صدای آمریکا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG