لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

چین نخستین گزارش جامع خود در مورد ویروس کرونای جدید را منتشر کرد


زنی در شانگهای ماسک و عینک زده است؛ شیوع ویروس تازه به‌طور گسترده‌ای به نگرانی‌های اجتماعی در چین و دیگر نقاط جهان دامن زده است، به‌ویژه که سرعت انتقال این ویروس ظاهرا بیشتر از موارد قبلی مانند «سارس» و «مرس» است.
زنی در شانگهای ماسک و عینک زده است؛ شیوع ویروس تازه به‌طور گسترده‌ای به نگرانی‌های اجتماعی در چین و دیگر نقاط جهان دامن زده است، به‌ویژه که سرعت انتقال این ویروس ظاهرا بیشتر از موارد قبلی مانند «سارس» و «مرس» است.

مرکز کنترل و مقابله با شیوع بیماری‌های دولت چین، نخستین گزارش جامع خود بر پایه تحقیقات موردی از ۴۴ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را منتشر کرد.

این نخستین بار است که مرکز کنترل بیماری‌ها در چین گزارشی با جزئیات از وضعیت ویروس کرونای تازه، پیامدهای و شیوع آن منتشر می‌کند؛ شمار مبتلایان در روز دوشنبه با ۱۸۸۶ مورد بیشتر به مجموع تقریبا ۷۲ هزار و ۵۰۰ مورد رسیده‌است.

شمار تلفات در آغاز روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن نیز ۹۸ مورد بیشتر شده و به ۱۸۶۸ قربانی رسیده است. هم شمار مبتلایان و هم شمار تلفات کمی کاهش پیدا کرده‌است که به‌نظر می‌رسد فعلا در راستای روند اندکی نزولی در روزهای گذشته است.

توصیه‌های معمول پزشکی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسامبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری:

دست‌های خود را با آب پاکیزه و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر تعداد شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتما دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

دستمال‌های استفاده‌شده را نگه ندارید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم، خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ که احتمال شیوع ویروس در آنها هست تا جای ممکن پرهیز کنید.

مرکز کنترل و مقابله با شیوع بیماری‌های چین در گزارش خود از ۴۴۶۷۲ بیمار در سراسر چین، تا روز ۱۱ فوریه/۲۲ بهمن، می‌‌گوید ۸۰ درصد موارد ابتلا به بیماری، موارد خفیف یا نه‌چندان شدید به شمار می‌روند.

پیامدهای شدید بیماری در ۱۴ درصد موارد ابتلا و موارد بسیار شدید در پنج درصد دیگر رویت شده است.

آمار درصدی تلفات انسانی در حال حاضر در حدود ۲.۳ درصد است که شامل ۲.۸ درصد از مردان و ۱.۷ درصد از زنان می‌شود.

آمار درصدی تلفات از بیماری‌های ناشی از شیوع کروناویروس‌های شدید قبلی، یعنی «سارس» و «مرس» کم‌تر است. اما کووید-۱۹ تا کنون جان شمار بیشتری از مردم را در مقایسه با «سارس» گرفته و با وجود تلفات کم، سرعت بالای انتقال آن می‌تواند به‌مراتب قربانیان بیشتری برجای بگذارد.

برای نمونه آنفلوآنزای فصلی هر سال یک دهم درصد تلفات دارد. اما بنا بر آنچه سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سالانه بین ۳ تا ۵ میلیون نفر را شدیدا مبتلا می‌کند و بین ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار قربانی برجای می‌گذارد.

داده‌ها و گزارش دولت چین نشان می‌دهد کووید-۱۹ (کروناویروس جدید) به‌مراتب کودکان کم‌تری را در معرض ابتلا قرار می‌دهد. در عین حال درصد جان‌باختگان با افزایش سن مبتلایان نیز بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در حساب کاربری خود در توئیتر می‌گوید داده‌ها و گزارش‌های بیشتر از چین تصویر روشن‌تری را از شیوع ویروس جدید در برابر پژوهشگران می‌گذارد.

با این حال دکتر گبریسوس تاکید کرده «رویکرد به روند نزولی گزارش‌شده از چین باید در کمال احتیاط باشد، روند آماری ممکن است با افزایش موارد ابتلای دیگر مردم، تغییر کند».

هنوز بسیاری از پژوهشگران با احتیاط به آمار و داده‌های فعلی از شهر ووهان، جایی‌که بیشترین شمار مبتلایان در آن گزارش شده، می‌نگرند. به‌ویژه که شمار مبتلایان در خارج از چین، که مسافرت خارجی تازه‌ای نداشتند و با شهروندان چینی تماس نداشته‌اند، نیز افزایش نسبی پیدا کرده‌است. برای نمونه تازه‌ترین مورد ابتلا در کره جنوبی در شهر دگو، صدها کیلومتر دورتر از پایتخت، مربوط به زن ۶۱ ساله‌ای می‌شود که سفری خارج از کشور نداشته و هنوز مشخص نیست چگونه به کووید-۱۹ مبتلا شده است.

منابع: اسوشیتدپرس، سازمان جهانی بهداشت، خبرگزاری آلمان، توئیتر، یون‌هاپ
XS
SM
MD
LG