لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

هشدار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در مورد پیامدهای اجتماعی و انسانی کروناویروس


دکتر تئودر آدانوم گـِبـر ِیـسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ۲۹ ژانویه در حال سخنرانی در نشست این نهاد در ژنو
دکتر تئودر آدانوم گـِبـر ِیـسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ۲۹ ژانویه در حال سخنرانی در نشست این نهاد در ژنو

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر تاکید کرده است برای مقابله با شیوع ویروس کرونای جدید در جهان، «باید به دانش تکیه کرد» و گفته «بزرگ‌ترین دشمن ما، نه خود ویروس، که نفرت و انگ‌ زدن به دیگران است».

دکتر تئودر آدانوم گـِبـر ِیـسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، بار دیگر تاکید کرده که شیوع ویروس کرونای تازه یک معضل و چالش همگانی‌ست و نیاز به تلاش جامع دولت‌ها دارد.

دکتر گبریسوس اظهار داشته که مقابله با ویروس تازه کار یک وزارت‌خانه به تنهایی نیست و دولت‌ها باید به‌طور کلی و جامع با آن روبه‌رو شوند.

او در عین حال با انتقاد از رواج شایعه و انگ‌زدن به دیگران می‌گوید «بیش از هر زمان دیگری اکنون وقت آن است که به دانش و شواهد عینی اجازه دهیم سیاست‌ها را رقم بزنند. اگر چنین نکنیم، در مسیر تاریکی فرو خواهیم رفت که ما را به هیچ کجا رهنمون نخواهد شد، و تنها نتیجه آن تفرقه و ناهماهنگی خواهد بود».

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید «وقتی زمان مقابله با شیوع چیزی مانند کووید-۱۹ (بیماری ناشی از کروناویروس تازه) می‌شود، ما باید به همبستگی روی بیاوریم، نه انگ زدن. بزرگ‌ترین دشمنی که روبه‌روی ما قرار دارد، خود ویروس نیست، بلکه انگ زدن است که ما را در برابر هم قرار می‌دهد. باید به انگ زدن و نفرت پایان داد».

دکتر گبریسوس پیشتر نیز در مورد پیامدهای اجتماعی و انسانی شیوه ویروس تازه هشدار داده بود.

داده و اطلاعات فعلی حاکی‌ست کووید-۱۹ به مراتب با سرعت بیشتری در مقایسه با بیماری کروناویروس‌های پیشین مانند «سارس» و «مرس» پخش می‌شود. هرچند همین آمار نیز حاکی‌ست درصد تلفات انسانی ناشی از این ویروس کم‌تر از موارد پیشین است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت پیشتر با توصیف ویروس کرونای جدید به‌عنوان خطری فوق‌العاده که تمامی جهان را تهدید می‌کند، گفته بود باید از فضایی که برای مقابله با آن ایجاد شده، بهترین بهره را برد.

همزمان مقام‌های دولتی چین اعلام کرده‌اند در پایان روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن ماه ۲۰۴۸ مورد تازه از ابتلا به کووید-۱۹ ثبت شده و شمار کل مبتلایان که عمدتا ساکن ووهان در استان هوبئی هستند از ۷۰ هزار نفر فراتر رفته است. این رقم اندکی بیشتر از موارد تقریبا ثابت چند روز گذشته است.

شمار جان‌باختگان روز یک‌شنبه نیز ۱۰۵ نفر گزارش شده که رقم کم‌تری از روز شنبه است. شمار کل قربانیان تا کنون به ۱۷۷۰ نفر رسیده است.

خارج از چین بیشترین شمار موارد ابتلا مربوط می‌شود به یک کشتی تفریحی که در آب‌های ژاپن در ساحل یوکوهاما قرار داد و عمده سرنشین‌ها هنوز اجازه خروج پیدا نکرده‌اند. بیش از ۳۵۰ مورد ابتلا به این ویروس در این کشتی تا کنون ثبت شده‌است. هیچ موردی از تلفات رخ نداده است.

ایالات متحده شهروندان خود را از این کشتی خارج کرده و به کشور بازگردانده است که به گزارش رسانه‌های آمریکایی تا کنون ۴۴ مورد از ابتلا در میان آن‌ها ثبت شده‌است.

تاکنون درمان مشخص و واکسنی برای کروناویروس جدید پیدا نشده‌ است. این ویروس در بیشتر موارد پیامدهای خفیفی دارد، اما در بدترین حالت می‌تواند به سینه‌پهلو، مشکلات ریوی و تنفسی و مرگ بیمار بیانجامد.

در جریان شیوع این ویروس‌ها از شهروندان خواسته می‌شود به مراتب به موارد شستن دست‌های خود با آب پاکیزه و مواد شوینده مانند صابون بیافزایند. حتما دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانند، در صورت نبود دستمال کاغذی این کار را با حائل کردن بازو انجام دهند و نه کف دستان که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد. دستمال‌های استفاده‌شده را نگه ندارند و دفع کنند. از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنند. در صورت بیماری از دیدار با افرادی غیر از پزشکان یا امدادگران پرهیز کنند. از حضور در اماکن عمومی و شلوغ که احتمال وجود ویروس در آن‌ها وجود دارد، و نیز نزدیک‌شدن به افراد بیمار پرهیز کنند.

منابع: توئیتر، کیودو، خبرگزاری آلمان، اسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست
XS
SM
MD
LG