لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

گبریسوس: ویروس کرونا دشمن جهان است و باید از فرصت مبارزه بهترین بهره را ببریم


ویروس به طور رسمی در حدود ۳۰ کشور جهان دیده شده و برخی از این کشورها از زیرساخت‌ها و آمادگی‌های کامل برای مقابله با آن برخوردار نیستند (در تصویر: فردی که ماسک زده در میدان دربار پتان در کاتماندو، نپال، ۱۰ فوریه)
ویروس به طور رسمی در حدود ۳۰ کشور جهان دیده شده و برخی از این کشورها از زیرساخت‌ها و آمادگی‌های کامل برای مقابله با آن برخوردار نیستند (در تصویر: فردی که ماسک زده در میدان دربار پتان در کاتماندو، نپال، ۱۰ فوریه)

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با توصیف ویروس کرونای جدید به‌عنوان خطری فوق‌العاده که تمامی جهان را تهدید می‌کند، می‌گوید باید از فضایی که برای مقابله با آن ایجاد شده، بهترین بهره را برد.

تئودروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در جریان کنفرانسی در ژنو، که این نهاد در ارتباط با ابزارها و اطلاعات موجود برای مقابله با ویروس کرونای جدید برپا کرده، سخنرانی می‌کرد.

ویروس تازه در عین حال پس از هفته‌ها به طور رسمی صاحب نامی نیز شده است: «کوُوید-۱۹»؛ از سرواژه‌های «بیماری ناشی از ویروس کرونا-در سال ۲۰۱۹».

دکتر گـِبـر ِیـسوس در کنفرانس ژنو، گفته کووید-۱۹ بالقوه خطرناک‌تر است از هر حمله تروریستی که ممکن است در گوشه و کنار جهان رخ داد.

هرچند اکثر موارد در حال حاضر در چین، و به ویژه در شهر ووهان و استان هوبئی، تشخیص داده شده، اما اشاعه ویروس به نزدیک به ۳۰ کشور طی کم‌تر از دو ماه، و پیامدهایی که داشته -از ممنوعیت‌های مسافرتی تا مسائل اقتصادی- در اظهارات و نگرانی‌های مقام‌های بین‌المللی بازتاب پیدا کرده‌است.

از جمله نگرانی‌های تازه، انتقال ویروس از طریق افرادی‌ست که حتی به چین سفر نکرده‌اند، و البته از وجود ویروس در بدن خود نیز بی‌خبر هستند. برای نمونه بازرگان بریتانیایی که اخیرا به سنگاپور سفر کرده، ویروس وارد بدنش شده، از آن بی‌خبر بوده و آن‌ را در اروپا به دست‌کم ۱۱ نفر انتقال داده است.

تئودر آدانوم گبریسوس در ژنو گفته «باید از فرصت و فضایی که ایجاد شده برای آن‌که ضربه شدیدی به ویروس بزنیم و با آن در هر گوشه‌ای مقابله کنیم، بهره ببریم».

تازه‌ترین آمارهای رسمی منتشرشده در چین حاکی‌ست شمار جان‌باختگان در روز ۲۲ بهمن ۹۴ نفر بود، که شمار کل قربانیان را به بیشتر از ۱۱۰۰ نفر رسانده است. در هفته‌های اخیر دو نفر خارج از سرزمین اصلی چین جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال رقم کسانی که به ویروس مبتلا شده‌اند در بامداد ۲۳ بهمن ماه، ۱۰۶۸ نفر عنوان شده که کم‌ترین رقم طی پنج هفته اخیر است. با این حال شمار مبتلایان ممکن است در هر زمانی بار دیگر روندی جهشی به خود بگیرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته جهان باید «بیدار شود» و ویروس تازه را «به‌عنوان دشمن شماره یک مردم قلمداد کند».

دکتر گبریسوس در عین حال گفته نخستین واکسن علیه «کووید-۱۹» تا ۱۸ ماه دیگر طول خواهد کشید تا آماده بهره‌برداری عمومی شود.

البته برخی از پژوهشگران احتمال می‌دهند با فرارسیدن فصل گرما، یعنی پایان هوای سرد و مرطوب، از سرعت شیوع بیماری کاسته شود.

با این حال، حتی اگر شدت شیوع ویروس نیز تا دو سه ماه آینده کم شود، آسیب‌هایی که بر اقتصاد چین و در پی آن بر اقتصاد دیگر کشورها وارد شده، مسئله دیگری‌ست که می‌تواند همچنان بر کیفیت و وضعیت زندگی بسیاری تاثیر بگذارد.

این پیامدها می‌تواند شامل مسائل مختلفی شود: از کاهش تقاضای چین از دیگر کشورهای فروشنده محصولات، مواد غذایی و یا نفت، تا کاهش تولید در خود چین، از جمله برای شرکت‌های خارجی.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، اسوشیتدپرس، استات
XS
SM
MD
LG