لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

چین سفیر آمریکا را در پی تحریم‌های واشینگتن علیه پکن فراخواند


چین، سفیر و وابسته نظامی آمریکا در پکن را فراخوانده تا «اعتراض شدید» خود را علیه تحریم‌های واشینگتن به‌خاطر خرید جنگ‌افزار روسی، ابراز کند.

پکن در عین حال از فرمانده نیروی دریایی خود که برای شرکت در نشستی به ایالات متحده رفته، خواسته‌است تا فورا به کشورش بازگردد.

دولت آمریکا، ۲۹ شهریور ماه، اعلام کرد که ارتش چین رابه دلیل خریدن جنگنده و پدافند هوایی از روسیه، تحریم کرده است. به گفته وزارت خارجه آمریکا، این تحریم‌ها در پیوند با خرید ۱۰ جنگنده سوخو ۳۵ در سال ۲۰۱۷ و نیز سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ در سال ۲۰۱۸ از روسیه اعمال شده‌اند.

مسکو و پکن، هر دو به این تحریم‌ها اعتراض کردند و چین هشدار داد که این تحریم‌ها ممکن است برای آمریکا پیامدهایی داشته باشد.

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، اول مهر ماه گزارش داده‌است که قائم‌مقام وزیر خارجه چین، تری برانستاد، سفیر ایالات متحده را فراخوانده و تحریم‌ها را محکوم کرده‌است.

ژنگ زه‌گوانگ گفته است «روابط نظامی چین و روسیه، روابطی معمولی بین دو کشور مستقل است و ایالات متحده حق ندارد در آن دخالت کند».

شین‌هوا در عین حال در گزارش دیگری گفته یک مقام ارشد «کمیسیون مرکزی ارتش»، وابسته نظامی ارتش آمریکا را فراخوانده و سخنان مشابهی نیز با او در میان گذاشته است.

ارتش چین از دریاسالار شن جین‌لونگ، فرمانده نیروی دریایی خود نیز خواسته‌است فورا از ایالات متحده به کشورش بازگردد. دریاسالار جین‌لونگ برای شرکت در سمپوزیومی به آمریکا رفته بود.

جمهوری خلق در عین حال اعلام کرده دیداری که قرار بود سوم مهر ماه با مقام‌های ایالات متحده در مورد مکانیزم ارتباطی میان دو طرف برگزار شود، به تاریخ دیگری موکول شده‌است.

تحریم‌های ایالات متحده علیه چین بر اساس قانونی موسوم به «کاتسا» اعمال شده‌اند. کاتسا به دلیل اتهام‌های وارد شده به مسکو در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین، دخالت‌ها در سوریه و دخالت‌ها در انتخابات آمریکا تصویب شده‌ است.

مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند این کشور ممکن است در مورد کشورهای دیگری که از روسیه جنگنده و سامانه‌های موشکی می‌خرند تحریم‌های مشابهی وضع کند.

شین‌هوا، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG