لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

چین گزینه استفاده از زور علیه تایوان را «برای خود محفوظ می‌داند»


شی جین پینگ، رئیس جمهور چین
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین

رئیس جمهور چین می‌گوید پکن حق دارد برای تحت کنترل داشتن تایوان از زور علیه این منطقه استفاده کند، اما تلاش می‌کند یکپارچگی دوباره با این جزیره خودمختار به صورت صلح‌آمیز ادامه داشته باشد.

مسئله ادامه اتحاد تایوان با چین یکی از حساس‌ترین موضوعات برای پکن محسوب می‌شود و این منطقه به عنوان قلمرویی مقدس در این کشور شناخته می‌شود.

از زمان به قدرت رسیدن «تسای اینگ ون» به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه به رهبری تایوان که دیدگاه‌های استقلال‌طلبانه دارد، روابط میان دو طرف تیره شده است و رئیس جمهور چین نیز در داخل کشور تحت فشار قرار گرفته است.

شی جین پینگ روز چهارشنبه (۱۲ دی) در سخنرانی خود در پکن در کنفرانس «چهلمین سالگرد سیاست کلیدی تایوان»، به صراحت گفت اگرچه به اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز چین و تایوان معتقد است، اما هیچ جایگاهی برای فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در این جزیره قائل نیست.

به گفته وی، این اتحاد تنها زیر نظر «یک چین واحد» که تایوان «بخشی» از آن است، عملی خواهد بود.

رئیس جمهور چین در سخنانی تهدیدآمیز افزود که اغلب مردم تایوان متوجه هستند که جدایی این جزیره از چین می‌تواند به «فاجعه» منجر شود.

وی این سخنان را در جمعی بیان می‌کرد که فعالان اقتصادی تایوانی و نخبگان سیاسی این منطقه نیز در آن جمع حضور داشتند.

شی جین پینگ در عین حال گفت که «چین به شهروندان خود حمله نخواهد کرد» و این کشور قصد دارد «صادقانه» برای رسیدن به آینده‌ای که چشم‌اندازی صلح‌آمیز میان دو منطقه وجود داشته باشد، تلاش کند.

وی با این حال به صراحت تهدید کرد که قول نمی‌دهد از «زور» و همه «ابزارهای ضروری دیگر» برای جلوگیری از جدایی تایوان از چین استفاده نکند.

هنوز حاکمیت تایوان به این سخنان رئیس جمهور چین واکنش نشان نداده است.

با این حال رهبر تایوان پیش از این گفته بود که چین باید از ابزارهای صلح‌آمیز برای رفع اختلافات دو منطقه استفاده کند و به ارزش‌های دموکراتیک احترام بگذارد.

در سال‌های اخیر، چین به طور مکرر، هواپیماها و کشتی‌های جنگی به اطراف تایوان فرستاده و به نوعی این جزیره را محاصره کرده است.

در ماه نوامبر حزب سیاسی خانم سای در انتخابات محلی شکست سختی خورد که چین آن را به عنوان ضربه‌ای به موضع جدایی‌طلبانه او تعبیر کرد.

منبع: رویترز؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG