لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

چین می‌گوید به بستن کنسولگری در شهر هیوستون واکنش نشان می‌دهد


کنسولگری چین در هیوستون تگزاس
کنسولگری چین در هیوستون تگزاس

دولت چین روز پنجشنبه ۲ مرداد گفت ناگزیر است به اقدام دولت آمریکا برای بستن کنسولگری آن کشور در شهر هیوستون تگزاس واکنش نشان دهد. وزارت خارجه چین گفت این اقدام آمریکا به مناسبات دو کشور «لطمه شدیدی» خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت آمریکا به چین ۷۲ ساعت فرصت داده تا کنسولگری خود را تعطیل کند. واشنگتن دلیل این اقدام را «حفاظت از مالکیت اطلاعات معنوی آمریکا و اطلاعات خصوصی آمریکایی ها» توصیف کرد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه و رییس موقت کمیته امنیتی مجلس سنا در توئیتی کنسولگری چین در هیوستون را «کانون عملیات جاسوسی و سایبری گسترده و نفوذ حزب کمونیست چین در آمریکا» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در یک نشست خبری این اقدام را «تهمتی مخرب» توصیف کرد و افزود:«در واکنش به اقدامات نامعقول آمریکا چین برای حفاظت از حقوق مشروع خود ناگزیر به واکنش خواهد شد. این اقدام ویران کردن پل‌های تماس دوستانه بین مردم چین و آمریکاست.»

او در مورد واکنش احتمالی دولت چین به این اقدام توضیح بیشتری نداد.

برخی از مطبوعات چین گزارش دادند که دولت این کشور ممکن است کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو واقع در جنوب چین را تعطیل کند. یک منبع مطلع نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت دولت چین در حال بررسی تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در شهر ووهان است. به دلیل شیوع ویروس کرونا در این شهر آمریکا از مدتها پیش بخش اعظم کارکنان کنسولگری خود را تخلیه کرده است.

روزنامه گلوبال تایمز، وابسته به حزب کمونیست چین تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در ووهان را ناکافی دانست و افزود:«کنسولگری آمریکا در هنگ کنگ یک مرکز اطلاعاتی است و حتی اگر دولت چین آنرا تعطیل نکند باید تعداد کارمندانش را کاهش دهد. چنین تصمیمی به آمریکا ضربه شدیدتری خواهد زد.»

کنسولگری‌های دیگر آمریکا در چین در شهرهای شانگهای، گوانگ ژو و شنیانگ قرار دارند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که مناسبات واشنگتن و پکن که تحت تاثیر جنگ تجاری دو ساله سرد شده بود در ماههای اخیر به دلیل اختلافات دو کشور در زمینه مدیریت بحران کرونا، نحوه برخورد با شرکت چینی هوآوی، سرکوب در هنگ کنگ و تقویت حضور نظامی چین در آبهای دریای جنوبی چین تیره شده است.

علاوه بر این اف بی‌آی در اعلام جرمی که به مراجع قضایی تسلیم کرده می گوید یک پژوهشگر چینی متهم به تقلب در روادید و پنهان کردن همکاری خود با ارتش چین اکنون در کنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو پنهان شده است.

طبق مدارک دادگاه تعدادی از پژوهشگران چینی در دانشگاههای آمریکا به دلیل کلاهبرداری در کسب روادید آمریکا بازداشت شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این کشور از شهروندان خود حفاظت خواهد کرد.

او افزود:«مدت هاست دولت آمریکا به دلیل تبعیض و جانبداری‌های ایدئولوژیک دانشجویان و اساتید چینی را تحت فشار قرار داده و حتی بازداشت می کند. ما از آمریکا می خواهیم آزار، اعمال فشار و بازداشت آنها را متوقف کند.»

رسانه‌های دولتی چین در سرمقاله‌های خود ضمن انتقاد از بستن کنسولگری چین در هیوستون ادعا کردند که دلیل این اقدام تشدید تبلیغات ضد چینی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و دونالد ترامپ به این وسیله تلاش می کند چین را مسئول شکست‌های دولت خود جلوه دهد.

نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می دهد که همزمان با تشدید بحران کرونا در این کشور میزان محبوبیت دونالد ترامپ به نسبت جوبایدن، رقیب دمکرات خود کاهش یافته است.

منبع: رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG