لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

ویروس کرونا؛ وزارت خارجه آمریکا سفیر چین در واشینگتن را احضار کرد


معاینه مسافران در شهر ووهان چین
معاینه مسافران در شهر ووهان چین

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۳ اسفند سفیر چین در واشینگتن را در اعتراض به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته گفته بود، ممکن است ارتش ایالات متحده ویروس کرونا را به شهر ووهان آورده باشد.

طبق این گزارش، دیوید استیل وال، بلندپایه ترین مقام وزارت امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا مراتب «اعتراض شدید» خود را به کویی تیانکای، سفیر چین ابلاغ کرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه گفت، سفیر چین در دیدار رویکردی بسیار »دفاعی» داشت.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، چین در صدد است به نوعی خود را از زیر بار انتقاد در خصوص منشا یک اپیدمی جهانی بودن، خارج کند .

وی اضافه کرده است: اشاعه تئوری توطئه خطرناک و مضحک است. ما به دولت چین هشدار می‌دهیم که چنین رفتاری را به خاطر مردم چین و جهان تحمل نمی‌کنیم .

سفارت چین در واشینگتن به گزارش در خصوص احضار سفیر این کشور واکنشی نشان نداده است.

در همین حال، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت که یک مقاله در این خصوص خوانده است و تصور نمی‌کند این نظر رئیس جمهوری و دولت چین باشد.

دونالد ترامپ تاکید کرد: آنها خود می‌دانند این ویروس از کجا آمده است، ما همه نیز منشا آن را می‌دانیم.

ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در حساب کاربری توییتر خود نوشته بود: بیمار صفر چه زمانی در آمریکا (به کرونا) مبتلا شد؟ چه تعداد از مردم آلوده شده اند؟ نام بیمارستان هایی که بیماران در آنها بستری هستند، چیست؟ ممکن است این ارتش آمریکا بود که این بیماری اپیدمی را به ووهان آورده باشد. شفافیت داشته باشید! داده های خود (درباره بیماران) را در اختیار عمومی قرار دهید! ایالات متحده باید به ما توضیح دهد!

اخیرا روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، روزنامه معتبر هنگ‌کنگ نوشته بود که داده‌ها و اطلاعات دولتی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد نخستین مورد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونای جدید، شهروندی ۵۵ ساله‌، ساکن استان هوبی (مرکز شیوع ویروس) است، و بیماری او زمانی در ۱۷ نوامبر-۲۶ آبان تشخیص داده شده‌است.

سازمان بهداشت جهانی نیز نخستین مورد ابتلا را هشتم دسامبر عنوان کرده‌است، البته این سازمان خود به‌طور مستقل «بیمار صفر» را ردیابی نمی‌کند، بلکه داده‌های دولتی را بازنشر می‌دهد.

گزارش این نهاد بین‌المللی حاکی‌ است که پکن ۴۱ مورد ابتلا را در تاریخی بین ۸ دسامبر تا ۲ ژانویه «به‌طور رسمی» تائید کرده است. ولی گزارش پست حاکی‌ست در اول ژانویه این شمار حدودا ۱۰ برابر بیشتر بود.

شهر ووهان مرکز استان هوبی است. هوبی و شهر ووهان، بیشترین موارد ابتلا، و تلفات انسانی را در چین به خود اختصاص داده‌اند و تفاوت قابل توجهی بین این استان و استان‌های دیگر چین وجود دارد.

به گزارش رویترز تا روز جمعه ۱۳۸ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و دست‌کم پنج هزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

منابع رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG