لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۹

چین: واشینگتن و پکن توافق کرده‌اند درگیر جنگ تجاری نشوند


بندر یانگشان، شانگهای چین
بندر یانگشان، شانگهای چین

معاون نخست‌وزیر چین می‌گوید مقام‌های آن کشور و ایالات متحده آمریکا، در مسائل اقتصادی و بازرگانی «به تفاهم رسیده‌اند» و توافق کرده‌اند از ورود به یک «جنگ تجاری» خودداری کنند. همزمان پکن اعلام کرده واردات از آمریکا را «به‌طور چشم‌گیری» افزایش می‌دهد.

لیو هه، معاون نخست‌وزیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری چین، هفته پیش برای گفت‌وگو بر سر مسائل اقتصادی و بازرگانی میان پکن و واشینگتن، به ایالات متحده سفر کرد. به گزارش شین‌هوا، خبرگزاری دولتی چین، این سفر به دعوت مقام‌های آمریکایی انجام شد.

آقای لیو روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفت دو طرف توافق کرده‌اند «وارد جنگ تجاری نشوند، و جلوی وضع تعرفه‌های جدید علیه یکدیگر را بگیرند؛ آن‌چه مهم‌ترین نتیجه مذاکرات [اخیر] بود». مقام‌های آمریکایی هنوز در مورد تعرفه‌ها سخنی نگفته‌اند.

معاون نخست‌وزیر دولت پکن از سفر خود به واشینگتن اعلام رضایت کرده و گفته‌است توافق‌های اصلی، پیش‌تر میان دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین به دست آمده بود.

همزمان با این گفته‌ها، ایالات متحده و چین، در بیانیه‌ای مشترک که آن‌هم روز شنبه منتشر شده، می‌گویند چین توافق خود را برای افزایش چشم‌گیر واردات کالا و خدمات از آمریکا اعلام کرده‌است. با این حال خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و رویترز می‌گویند در بیانیه مشترک، از رقم ۲۰۰ میلیون دلار تراز تجاری منفی میان دو کشور سخنی به‌میان نیامده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی گزارش داده بود چین پیشنهاد داده تا تراز تجاری منفی میان دو کشور را، تا سال ۲۰۲۰، به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها این رقم را هدف انتقادهای شدید خود قرار داده بود. اما گروهی از تحلیل‌گران در مورد توافق نهایی پکن برای از میان برداشتن کسری ۲۰۰ میلیاردی، تردید دارند.

دونالد ترامپ در فرودین ماه گذشته دستور داد ده‌ها میلیارد دلار تعرفه جدید بر کالاهای چین وضع شود. اقدامی که با واکنش مشابه دولت چین روبه‌رو شد.

پیتر ناوارو، مشاور امور تجاری رییس جمهوری آمریکا گفته بود «با این تعرفه‌ها... آمریکا در مقابل تخاصم اقتصادی چین، از خود دفاع می‌کند».

این موضوع به گمانه‌زنی‌ها در مورد وقوع «جنگ تجاری» میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان دامن زد. در همان زمان لی کچیانگ، نخست وزیر چین گفته بود «هیچ کس از جنگ تجاری پیروز بیرون نمی‌آید».

شماری از مقام‌های آمریکایی و چینی در هفته‌های گذشته در مورد دستیابی به توافق میان دو کشور برای جلوگیری از وقوع «جنگ تجاری» احتمالی ابراز امیدواری کرده بودند.

در بیانیه مشترک روز شنبه‌ی آمریکا و چین، به این‌که آیا دو طرف در مورد خودداری از وضع تعرفه‌های جدید به توافق رسیده‌اند یا نه، اشاره‌ای نشده است.

با استفاده از رویترز، شین‌هوا، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG