لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

ترامپ فرمان وضع تعرفه بر کالاهای چینی را امضا کرد‎


روز پنجشنبه دونالد ترامپ فرمان بستن تعرفه بر واردات از چین را امضا کرد
روز پنجشنبه دونالد ترامپ فرمان بستن تعرفه بر واردات از چین را امضا کرد

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه فرمان اجرای تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی را امضا کرد. همچنین طبق توافق انجام شده، کشورهای اروپایی، استرالیا و کره جنوبی از تعرفه جدید فولاد و آلومینیوم معاف شدند.

کاخ سفید گفته این مبلغ تعرفه برای چین به دلیل سابقه «رفتارهای غیرمنصفانه تجاری» این کشور است. آقای ترامپ همچنین گفته کشورهای همسایه یعنی کانادا و مکزیک هم از تعرفه فلزی وضع شده، معاف خواهند شد.

این در حالی است که آمریکا مشغول مذاکرات برای بازنگری در قرارداد تجاری نفتا با کانادا و مکزیک است.

رابرت لایتیزر، نماینده آژانس تجاری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی با نمایندگان کمیته مالی سنا گفت که دونالد ترامپ تصمیم گرفته در اجرای تعرفه فلزات، کمی «دست نگه دارد».

او گفته است: «ما در حال مذاکره برای معاف کردن اروپا، استرالیا، آرژانتین، برزیل و البته کره جنوبی از این تعرفه هستیم.»

در اروپا، سسیلیا مالمستروم، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت که طرف های تجاری این اتحادیه همواره حاضر به مذاکره با همتاهای آمریکایی خود هستن‌د ولی ما تحت فشار و تهدید حاضر به مذاکره نیستیم.»

دونالد ترامپ هفت ماه پیش سفارش داد وضعیت تعرفه فلزات آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. «اورت ایسنستات»، معاون رییس شورای تجارت ملی دونالد ترامپ گفته است که سیاست جدید «برای متعادل کردن سودی است که چینی‌ها در جریان معاملات غیرمنصفانه خود» به دست آورده‌اند.

طبق دستور دونالد ترامپ، این تعرفه‌ها از دو ماه آینده به اجرا گذاشته خواهند شد. دلیل در نظر گرفتن این مدت، زمان دادن به تمامی طرف‌ها برای انعطاف بیشتر در بازار تجارت است.

پیتر ناوارو، مشاور امور تجاری رییس جمهوری آمریکا گفته است: «با این تعرفه‌ها که تا دو ماه آینده نهایی می‌شود، آمریکا در مقابل تخاصم اقتصادی چین، از خود دفاع می‌کند.»

چین پیشتر هشدار داده بود که «از تمامی اقدامات برای دفاع از منافع خود» استفاده خواهد کرد. هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت: «چین قاطعانه با اقدامات حمایتی یک جانبه آمریکا مخالفت است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته این کشور ۶۲ درصد سویا و ۲۵ درصد از محصولات هواپیمایی شرکت بویینگ از آمرکیا واردات دارد و ممکن است این دو حوزه هدف اقدامات تلافی‌جویانه از سوی چین قرار گیرند.

لی کچیانگ، نخست وزیر چین روز سه شنبه گفته بود «هیچ کس از جنگ تجاری پیروز بیرون نمی‌آید» و ابراز امیدواری کرده بود که واشینگتن در قبال سیاست تجاری خود «منطقی» رفتار کند. او همچنین گفته بود چین کاملا برای واحدهای تولیدی، تعرفه‌های پایین‌تر و حفظ مالکیت معنوی بهتر، آمادگی دارد.

طبق اعلام سازمان تجارت جهانی، در سال گذشته میلادی درصد تعرفه چین ۱۰ درصد، آمریکا ۳.۴ درصد و اتحادیه اروپا پنج درصد بوده است.

طبق فرمان امضا شده از سوی دونالد ترامپ، قوانین جدید تعرفه واردات از چین را هدف گرفته‌اند. با این حال، مدتی برای «مذاکره و مشاوره» در این فرمان در نظر گرفته شده تا نمایندگان و لابی‌های صنعتی بتوانند پیش از به اجرا درآمدن این فرمان، یک هزار و ۳۰۰ کالایی را که هدف قرار گرفته شده است تعدیل کنند.

دونالد ترامپ از آغاز دوره ریاست جمهوری خود اعلام کرده است که با حمایت بیشتر از تولیدات داخلی، قصد احیاء صنایع آمریکا را دارد و در این راستا از «سوء استفاده تجاری» دیگر کشورها از آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

به استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و آلمان، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG