لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

محدودیت‌ ویزای آمریکا برای مقام‌های چینی «مرتبط با نقض حقوق» اویغورها


این تصویر در سال ۲۰۱۴ گرفته شده و شماری از اویغورها را در مسجدی در اورومچی نشان می‌دهد؛ حضور خبرنگاران در این مناطق شدیدا تحت کنترل و ممنوعیت‌های گسترده است.
این تصویر در سال ۲۰۱۴ گرفته شده و شماری از اویغورها را در مسجدی در اورومچی نشان می‌دهد؛ حضور خبرنگاران در این مناطق شدیدا تحت کنترل و ممنوعیت‌های گسترده است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید علیه مقام‌های دولتی و رسمی چین و حزب کمونیست آن کشور که گفته می‌شود با نقض حقوق اقلیت‌های عمدتا مسلمان، اویغورها و قزاق‌ها، مرتبط هستند، محدودیت‌های روادیدی اعمال کرده‌است.

بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده ۱۶ مهر ماه، ساعاتی پس از تحریم‌های تازه واشینگتن علیه چین در پیوند با اقلیت‌های مذهبی و نیز واکنش چین به آن، صادر شده‌است. [بیشتر بخوانید]

در عین حال گفته شده محدودیت‌های روادیدی ممکن است شامل اعضای خانواده مقام‌های چینی نیز بشود.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا به‌طور مشخص از فرد یا مقام خاصی نام نبرده است.

ایالات متحده، جمهوری خلق چین را متهم کرده‌است که «فشارهای شدیدی» بر اویغورهای ساکن مناطق باختر دور آن کشور وارد می‌کند و حقوق آن‌ها را نقض کرده‌است.

بسیاری از اویغورها، ساکن منطقه‌ای خودمختار به‌نام «شین‌جیانگ» (سین‌کیانگ -به اویغوری: شنجانگ) در باختر دور چین هستند، که با مغولستان، جمهوری آلتای فدراسیون روسیه، قزقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند هم‌مرز است.

مردم اویغور به زبان اویغوری سخن می‌گویند که از خانواده زبان‌های ترکی‌ست. دست‌کم ۱۱ میلیون ایغور ساکن چین و اکثر آن‌ها نیز باورمندان دین اسلام هستند.

دولت آمریکا، جمهوری خلق چین را متهم به اقداماتی مانند «بازداشت‌های فله‌ای در اردوگاه‌های جمعی، رصد و جاسوسی گسترده، فشارهای هویتی، فرهنگی و مذهبی، و اجبار شهروندان برای بازگشت از خارج و تن دادن به سرنوشتی غالبا خطرناک» کرده‌است.

واشینگتن از پکن خواسته به «کارزار سرکوب در شین‌جیانگ» فورا پایان دهد.

یک روز پیش از این بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا، تحریم‌های جدیدی بر برخی شرکت‌های چینی از جمله «هیک ویژن» وضع کرد. هیک‌ویژن دوربین‌های مداربسته تولید می‌کند. همچنین مدیران دو شرکت فناوری «سِنس تایم» و «مِگوی» نیز هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده تحریم‌های جدید را نیز به موضوع نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی (اویغورهای چین) ارتباط داده است. هرچند خبرگزاری رویترز گزارش داده بود این تحریم‌ها می‌تواند نشانگر عدم تغییر موضع سرسختانه دونالد ترامپ در قبال چین و نیز گامی دیگر به موازات جنگ تعرفه‌ها میان دو کشور باشد.

در واکنش به این تحریم‌ها، وزارت خارجه چین، ایالات متحده را به «مداخله» در امور خود متهم، و تاکید کرد که از امنیت خود محافظت خواهد کرد.

پکن با انتقادهای بین‌المللی در زمینه سیاست‌های خود در قبال شین‌جیانگ و به‌طور مشخص اویغورها روبه‌رو است.

کمیته مقابله با تبعیض نژادی ملل متحد، چین را متهم کرده که ۱.۱ میلیون نفر از کل جمعیت اویغور‌های بالغ را در «اردوگاه‌های بازآموزی» شین‌جیانگ محصور کرده و ۲.۲ میلیون نفر دیگر نیز «مجبور به حضور در اردوگاه‌های باز‌آموزی نامحصور» شده‌اند.

چین اما این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید این افراد را در «مراکز آموزش و حرفه‌ای» برای مقابله با افراط‌گرایی نگه داشته است.

رویترز، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG