لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

حزب کمونیست چین می‌گوید اقدامات «نیروهای متخاصم» در اعتراض‌های اخير سرکوب می‌شود


تصاویر شی جین‌پینگ، رهبر چین، زیر پای معترضان در ترکیه در واکنش به سرکوب‌ اویغورها توسط پکن
تصاویر شی جین‌پینگ، رهبر چین، زیر پای معترضان در ترکیه در واکنش به سرکوب‌ اویغورها توسط پکن

کمیسیون مرکزی امور سیاسی و حقوقی حزب کمونیست چین غروب سه‌شنبه هشتم آذر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد «اقدامات نفوذی و خرابکارانه نیروهای متخاصم با قاطعیت سرکوب می‌شود».

این بیانیه اولین واکنش رسمی حزب کمونیست و حکومت چین به اعتراض خودجوش مردم به مقررات سختگیرانه مقابله با کرونا در شهرهای مختلف از جمله شانگهای، پکن و گوانگژو است که از روز شنبه شروع شد.

هرچند در این بیانیه به اعتراضات روزهای اخیر مستقیما اشاره نشده ولی به‌وضوح بیانگر عزم حزب کمونیست چین در اعمال قدرت و مقابله با معترضان است.

استقرار گسترده ماموران پلیس و واحدهای شبه‌نظامی با تعداد زیادی از خودروهای معمولی و زرهی در خیابان‌های شهرهای بزرگ در روز چهارشنبه ادامه یافت.

ماموران پلیس علاوه بر کنترل کارت هویت، تلفن‌های همراه مردم را بازرسی می‌کنند که هدف آن کشف اپلیکیشن‌های ممنوع نظیر فیلترشکن‌ها و یا شبکه اجتماعی تلگرام است که معترضان در روزهای گذشته از آن استفاده می‌کردند.

تعداد بازداشتی‌ها در طول اعتراضات و روزهای بعد از آن نامعلوم است.

تصاویر و گزارش‌هایی که از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی چین منتشر می‌شوند به‌سرعت توسط دستگاه سانسور حذف شده و رسانه‌های دولتی تاکنون این حوادث را پوشش نداده‌اند. درگذشت جیانگ زمین، رهبر سابق چین، در ۹۶ سالگی روز چهارشنبه تمامی پوشش رسانه‌ها را به خود اختصاص داد.

جیانگ زمین که تقریبا همزمان با سرکوب خونین جنبش طرفدار دمکراسی در میدان تیان‌آنمن شهر پکن در سال ۱۹۸۹ به رهبری حزب کمونیست چین رسید، ضمن حفظ قدرت مطلق این حزب دوران اولیه شکوفایی و رشد اقتصادی چین در دهه نود میلادی را هدایت کرد.

کمیسیون مرکزی امور سیاسی و حقوقی حزب کمونیست چین در بیانیه خود ضمن تاکید بر انجام تمامی اقدامات لازم برای «حفاظت از امنیت ملی و ثبات اجتماعی» کشور گفت: «اقدامات نفوذی و خرابکارانه نیروهای متخاصم و اعمال غیرقانونی و تبهکارانه برای برهم زدن نظم و ثبات اجتماعی در کشور براساس قوانین به شدت سرکوب خواهد شد».

اعتراضات روزهای گذشته حدود یک ماه پس از تمدید دوران رهبری شی جین‌پینگ روی می‌دهد و برای رهبر حزب کمونیست که همواره تاکید کرده سیاست اصلی او حفظ ثبات در کشور است چالش بزرگی تلقی می‌شود.

آقای شی و رهبری حزب کمونیست تاکنون در مورد اعتراض‌های اخیر اظهار نظر نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی اعتراضات که جرقه آن مرگ ۱۰ نفر در آتش‌سوزی غروب پنجشنبه گذشته در یک ساختمان مسکونی در شهر اورومچی واقع در غرب چین بود، نارضایتی از مقررات سختگیرانه مربوط به مهار ویروس کرونا است که دولت چین آن را «کووید صفر» می‌نامد. ولی در عین حال شعارهایی نیز در دفاع از دمکراسی و برکناری شی جین‌پینگ و سایر رهبران حزب کمونیست چین سر داده شد.

برخی از معترضان به نشانه فقدان آزادی بیان در کشور کاغذهای سفید در دست داشتند که اکنون به نماد اعتراضات بدل شده است.

سیاست موسوم به «کووید صفر» به چین کمک کرده که در مقايسه با ساير کشورهای جهان تلفات ناشی از شیوع ویروس را بسیار پایین نگاه دارد. ولی کارشناسان مستقل و سازمان بهداشت جهانی بارها تاکید کرده‌اند که این مقررات را نمی‌توان برای یک دوره طولانی اجرا کرد.

قرنطینه‌های طولانی و سختگیرانه به خصوص در شهرهای بزرگ و مراکز تولیدی مهم چین به رشد اقتصادی این کشور و صادرات کالاهای چینی که سایر کشورهای جهان به آن محتاج هستند، لطمه زده است.

کارشناسان اقتصادی و بهداشت عمومی در عین حال هشدار می‌دهند که قبل از هرگونه گشایشی در سفرهای بین‌المللی به مقصد و یا از مبدا چین، دولت این کشور باید واکسیناسیون سراسری را انجام دهد.

پیش‌بینی می‌شود که سیاست «کووید صفر» احتمالا تا یک سال دیگر و انجام واکسیناسیون عمومی ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG