لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

ورود وزیر خارجه چین به تهران برای امضای «سند همکاری جامع»


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

وزیر خارجه چین در ادامه سفر منطقه‌ای خود روز جمعه، ششم فروردین‌ماه، وارد تهران شد. یکی از برنامه‌های این سفر امضای سند همکاری جامع اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر امور خارجه چین در راستای سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه روزهای جمعه و شنبه در تهران خواهد بود و قرار است با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز دیدار کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر گفته بود که وانگ یی با دعوت رسمی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و به منظور «بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور» و «تبادل نظر در خصوص تحولات بین‌المللی و منطقه» به ایران آمده است.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه نوشت که امضای «سند برنامه همکاری جامع» جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توسط وزیران خارجه دو کشور از برنامه‌های این سفر دو روزه است.

‎سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه به شبکه صدا و سیما گفت در این سفر «سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی در حال گفت‌وگو بودیم امضا خواهد شد».

قرار است سند یاد شده روز شنبه ۷ فروردین امضا شود.

برخی از منتقدان، از جمله وزارت خارجه ایالات متحده، این توافق پیشنهادی را با عهدنامه ترکمانچای بین ایران و روسیه تزاری مقایسه می‌کنند، عهدنامه‌ای که بر اساس آن ایران کنترل بخش‌هایی از سرزمین خود را در جنوب قفقاز به روسیه واگذار کرد.

مقام‌های ایرانی این انتقادها را بی‌پایه دانسته و قول داده‌اند که پس از نهایی شدن متن توافق، آن را علنی بسازند.

اما در آبان‌ماه سال گذشته غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادیِ وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت که سند نهایی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی و چین، تنها اقتصادی نیست و «در بخش‌های مختلف دیگر» نیز ورود کرده است.

سفر آقای وانگ به ایران در حالی رخ می‌دهد که اواخر اسفند سال ۹۹ یک مقام ارشد دولت آمریکا به نشریه «فایننشال‌ تایمز» گفته بود که ایالات متحده به چین هشدار داده، تحریم‌های اعمال‌شده علیه صنعت نفت ایران در دوران دونالد ترامپ را هم‌چنان اجرا خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز پیش از آن گزارش کرده بود که ایران در ماه‌های اخیر، «به طور غیرمستقیم»، به میزان «بی‌سابقه‌ای» نفت به چین صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، این محموله‌ها تحت عنوان نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین ارسال شده است.

در واکنش به این خبر، گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین‌ماه،‌ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که پکن «از منافع مشروع در رابطه ایران و چین دفاع می‌کند» و «هنوز هشداری درباره تحریم نفت ایران از دولت جو بایدن دریافت نکرده است.»

به تازگی وزرای خارجه روسیه و چین، خواستار بازگشت «بی قید و شرط» آمریکا به برجام شدند و در عین حال از ایران نیز خواستند تا به پیروی از مفاد برجام بازگردد.

مسکو و پکن از حامیان حکومت جمهوری اسلامی هستند.

XS
SM
MD
LG