لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

مقام وزارت خارجه: سند نهایی ۲۵ ساله با چین در بخش‌های مختلفی ورود کرده است


غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادیِ وزارت خارجه ایران
غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادیِ وزارت خارجه ایران

غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادیِ وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۵ آبان گفت که سند نهایی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی و چین، تنها اقتصادی نیست و «در بخش‌های مختلف دیگر» نیز ورود کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد سند جامع ۲۵ ساله ایران و چین گفت: «آن سندی که در رسانه‌ها منتشر شده است، سند موضوع مذاکره ایران و چین نیست؛ سند موضوع مذاکره خیلی متفاوت است. زمینه‌های همکاری آن سند که بیرون آمده بود، اقتصادی بود اما سند نهایی در بخش‌های مختلف قضائی، مجلس و… دو کشور ورود کرده است.»

او از تمامی حوزه‌هایی که بر اساس این سند قرار است چین بتواند در آنها «همکاری» داشته باشد نام نبرد.

آقای انصاری در این گفت‌وگو از «حجم بسیار بالای» پروژه‌ها و مبادلات از جمله دادوستدهای پایاپای در سند ۲۵ ساله با چین خبرداد و گفت اهداف این سند در مدت ۲۵ سال تکمیل می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه، همچنان از چین و روسیه به عنوان بزرگترین خریداران نفت ایران نام برد که به گفته او، به منظور دور زدن تحریم‌ها، نفت ایران را می‌خرند و آن را ازنو صادر می‌کنند.

حسن انصاری همچنین گفت معاملات با چین با واحد پولی آن کشور «یوان» انجام می‌گیرد.

سابقه تدوین سند ۲۵ ساله به سال ۹۴ و دیدار روسای جمهور چین و ایران باز می‌گردد که طرفین بر تنظیم و تصویب یک سند راهبردی همکاری‌های مشترک تاکید کردند.

هیئت دولت ایران پیش‌نویس نهایی سند همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را که از سال ۹۴ بحث آن جریان بود، تیرماه امسال تصویب کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون از شفافیت در مورد محتوای این سند خودداری کرده‌اند اما انتشار بخش‌هایی از سند ۲۵ ساله، در ماه‌های اخیر انتقادها و بحث‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از ایران در میان شهروندان ایرانی به همراه داشته است.

ازجمله شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین و از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی، گفته رهبران این حکومت قصد دارند منابع ملی کشور را در اختیار چین بگذارند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز درباره این سند گفته است: «ورود چین به ایران خاورمیانه را بی‌ثبات خواهد کرد» و کشورهایی چون اسرائیل، عربستان و امارات را «به خطر می‌اندازد».

منابع: مهر و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG