لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

تشدید درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان؛ گنجه و استپاناکرت زیر آتش


استپاناکرت، مرکز منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ پس از بمباران
استپاناکرت، مرکز منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ پس از بمباران

نیروهای ارمنستان و آذربایجان با تشدید درگیری‌ها بر سر ناگورنو-قره‌باغ روز یکشنبه به تبادل سنگین آتش پرداختند و از جمله پایتخت منطقه مورد مناقشه و دومین شهر بزرگ آذربایجان هدف بمباران‌ها قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارمنستان اعلام کرد، شهر استپاناکرت/خان‌کندی که از روز جمعه زیر بمباران بوده، روز یکشنبه نیز بارها هدف قرار گرفت.

از سویی وزارت دفاع آذربایجان نیز خبر داد که نیروهای ارمنستان شهر گنجه با بیش از ۳۳۰ هزار نفر جمعیت در غرب این کشور را بمباران کرده‌اند.

حکمت حاجی‌اف، مشاور رئیس جمهوری آذربایجان، شامگاه یکشنبه در توییتر نوشت که ارمنستان با «حملات موشکی» خود «شهروندان عادی و اماکن غیرنظامی» در شهر صنعتی مینگه‌چویر و منطقه آب‌شوران را هدف قرار داده است.

با گسترش خشونت‌ها پس از یک هفته درگیری، هر دو طرف یکدیگر را به هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.

وزارت خارجه ارمنستان می‌گوید که استپاناکرت و شهرهای دیگر بمباران شده‌اند و نیروهای آذربایجانی «تعمدا شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند».

بر اساس گزارش‌ها، این حملات یک زخمی در شهر استپاناکرت و یک کشته در شهرک تاریخی شوشا بر جای گذاشته است.

آذربایجان نیز می‌گوید که حملات به شهر گنجه به کشته شدن دست‌کم یک شهروند غیرنظامی انجامیده است.

ارمنستان و آذربایجان تاکنون در برابر درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس مقاومت کرده‌اند. دو طرف نیز ادعا می‌کنند که پیروزی‌هایی به دست آورده‌اند و به طرف مقابل خسارت‌های سنگینی زده‌اند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، روز یکشنبه در نطقی آتشین شروطی را برای توقف جنگ مطرح کرد که پذیرش آن از سوی ارمنستان غیرممکن به نظر می‌رسد.

آقای علی‌اف گفت که نیروهای ارمنی «باید سرزمین‌های ما را ترک کنند، نه در کلام بلکه در عمل». او همچنین یک بازه زمانی برای ارمنستان تعیین کرد که نیروهای خود را از منطقه خارج کند. ارمنستان اما این درخواست‌ها را رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان دراین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «شرط گذاشتن قابل قبول نیست. علی‌اف باید به جای استفاده از زور به مذاکره روی بیاورد.»

ساعاتی پیش از این الهام علی‌اف اعلام کرده بود که ارتش آذربایجان موفق شده است کنترل شهر جبرائیل، در جنوب منطقه قره‌باغ، و چندین روستای آن نواحی را از دست نیروهای ارمنی خارج کند. ارمنستان اما این ادعا را رد کرده است.

مقامات دو کشور گزارش داده‌اند که از آغاز درگیری‌ها تاکنون ۲۵۰ نفر از جمله ۴۲ غیرنظامی کشته شده‌اند.

درگیری‌ها در قره‌باغ از یکشنبه گذشته آغاز شده و به بدترین سطح از دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو رسیده است. درگیری بر سر کنترل این ناحیه در آن دهه حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG