لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

جدایی‌طلبان جنوب یمن دو پایگاه دولت قانونی را در اطراف عدن تصرف کردند


هواداران شورشیان جدایی‌طلب جنوب یمن موسوم به شورای انتقالی جنوب
هواداران شورشیان جدایی‌طلب جنوب یمن موسوم به شورای انتقالی جنوب

شورشیان جدایی‌طلب جنوب یمن روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد دو پایگاه نظامی دولت قانونی این کشور به رهبری منصور عبد ربه منصور هادی را در نزدیکی عدن تصرف کردند.

این تازه‌ترین مورد از درگیری بین نیروهایی است که تاکنون در جنگ یمن متحد بوده‌اند.

نیروهای موسوم به «شورای انتقالی جنوب» از چند هفته پیش با نیروهای دولتی درگیر شده و روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) پایگاه نظامی دولت در عدن را تصرف کردند.

به گفته افراد محلی، شورشیان جنوب در درگیری‌های روز سه‌شنبه پایگاه نظامی دولت در زنجبار، حدود ۶۰ کیلومتری شرق عدن واقع در استان ابیان، را تصرف کردند.

همزمان در جبهه شمال، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در طول شب گذشته به اهداف نظامی شورشیان حوثی حمله کرد. این ائتلاف روز سه‌شنبه گفت هدف این حملات غارهای محل نگهداری موشک، پهپاد و تسلیحات بوده است.

به نظر می‌رسد که این حملات هوایی واکنشی به حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در روز شنبه بوده است.

تداوم درگیری‌های مسلحانه و اختلاف در ائتلافی که با شورشیان حوثی می‌جنگد اقدامات سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در یمن را دشوارتر کرده است. در جنگ داخلی یمن که از حدود پنج سال پیش آغاز شده است هزاران نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند.

پس از تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک یمن از جمله صنعا توسط حوثی‌ها و برکناری دولت عبد ربه منصور هادی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ وارد جنگ یمن شد.

با گسترش اختلافات در میان نیروهایی که در گذشته متحد بودند جنگ یمن که به عنوان یک نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود به بن‌بست رسیده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی هفته گذشته تهدید کرد که اگر جدایی‌طلبان جنوب پادگان‌های دولتی را ترک نکنند به آنها حمله خواهد کرد. رياض که خواستار تمرکز بر نبرد با حوثی‌هاست پیشنهاد داده که موضوع کنترل عدن در یک اجلاس بررسی شود ولی به دلیل عدم موافقت شورشیان با واگذار کردن کنترل عدن این اجلاس به تعویق افتاده است.

شورای انتقالی جنوب که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شود اعلام کرده تا زمانی که افراد حزب اسلامگرای اصلاح، یکی از عناصر مهم دولت عبد ربه منصور هادی و سایر شمالی‌ها از قدرت در جنوب برکنار نشوند، کنترل عدن را واگذار نخواهد کرد.

این رویارویی اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برجسته کرده است. ابوظبی در ماه ژوئن اعلام کرد حضور نظامی در یمن را کاهش خواهد داد ولی هنوز از هزاران شبه نظامی جنوبی که آنها را آموزش داده و مسلح کرده است حمایت می‌کند.

شورشیان جنوب پس از متهم کردن حزب اسلام‌گرای اصلاح به همدستی با حوثی‌ها در حملات اوایل ماه جاری به نیروهای جنوب، بندر عدن را تصرف کردند. امارات متحده عربی حزب اصلاح را شاخه‌ای از اخوان المسلمین می‌داند.

تا قبل از اتحاد یمن در سال ۱۹۹۰ یمن جنوبی یک کشور مستقل بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG