لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در عدن در حمایت از جدایی‌طلبان جنوب یمن


نمایی از گردهمایی روز پنجشنبه در شهر عدن در حمایت از جدایی‌طلبان جنوب
نمایی از گردهمایی روز پنجشنبه در شهر عدن در حمایت از جدایی‌طلبان جنوب

ده‌ها هزار نفر از مردم یمن روز پنجشنبه ۲۴ مرداد در حمایت از جدایی‌طلبان جنوب که بندر عدن را تصرف کرده‌اند در این شهر تظاهرات کردند. این اقدام شکاف در ائتلاف نظامی سنی‌ها در جنگ یمن را به خوبی آشکار می‌کند.

امارات متحده عربی از تصرف مراکز و پادگان‌های نظامی دولت توسط جدایی‌طلبان جنوب یمن حمایت کرده است. به این ترتیب ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۵ با شورشیان حوثی می‌جنگد دچار شکاف شده و فعالیت‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ یمن پیچیده‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، راهپیمایان در عدن خواستار به رسمیت شناخته شدن حق جنوبی‌ها برای تشکیل حکومت مستقل شدند. از سال ۲۰۱۴ و تصرف صنعا توسط شورشیان حوثی، بندر عدن مرکز دولت رسمی این کشور به ریاست‌جمهوری عبد ربه منصور هادی بوده است.

بسیاری از افرادی که در این راهپیمایی شرکت کردند روز چهارشنبه از نواحی دیگر به بندر عدن آمدند و شب در میدان مرکزی خوابیدند. راهپیمایان پرچم‌های یمن جنوبی را در دست داشتند.

در بیانیه‌ای که به مناسبت برگزاری این راهپیمایی منتشر شد گفته شد: «ما از جامعه بین المللی و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌خواهیم که به مردم جنوب به عنوان یک شریک مهم در ریشه‌کن کردن نفوذ ایرانی‌ها و مبارزه با تروریسم در سطح منطقه و رسیدن به ثبات منطقه‌ای و جهانی احترام بگذارند».

جدایی‌طلبان جنوب یمن یکی از عناصر مهم ائتلاف نظامی مورد حمایت غرب است که از مارس ۲۰۱۵ برای مبارزه با شورشیان حوثی وارد جنگ یمن شد ولی در عین حال رقیب حکومت رسمی یمن است.

جنگ یمن دشمنی قدیمی بین شمال و جنوب را که تا قبل از سال ۱۹۹۰ دو کشور مستقل بودند، زنده کرده است.

در بیانیه راهپیمایی روز پنجشنبه که توسط نهادهای مدنی و اتحادیه‌ها صادر شد حکومت عبد ربه منصور هادی به ناتوانی و سوءمدیریت متهم شده است.

شورای انتقالی جنوب پس از متهم کردن حزب اصلاح، از متحدان عبد ربه منصور هادی به همکاری با شورشیان حوثی در حملات موشکی هفته گذشته به نیروهای جنوب، بندر عدن را تصرف کرد. حزب اصلاح این اتهام را رد کرده است.

یک مقام محلی در عدن گفت نیروهای جدایی‌طلب جنوب از کاخ ریاست جمهوری و بانک مرکزی دور شده‌اند. ولی هنوز نشانه‌ای از خروج آنها از پادگان‌ها و مراکز نظامی دیده نشده است.

یک سخنگوی شورای انتقالی جنوب گفت تا زمانی که حزب اسلام‌گرای اصلاح و شمالی‌ها در جنوب یمن در قدرت شریک باشند کنترل مراکز نظامی در عدن را رها نخواهند کرد.

دولت عبد ربه منصور هادی این اقدام جدایی‌طلبان جنوب را «کودتا» توصیف کرده است. امارات متحده عربی نيز همچون عربستان سعودی بر گفت‌وگو با هدف حل این بحران تاکید کرده ولی از نیروهای جنوب که به آنها کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کند نخواسته است که کنترل عدن را واگذار کنند.

ریاض خواستار برگزاری اجلاسی برای حل این موضوع است. اما دولت رسمی یمن اعلام کرده که تا زمانی که شورای انتقالی جنوب از عدن خارج نشده حاضر به مذاکره نیست و از ابوظبی نیز خواست که حمایت از آنها را متوقف کند.

امارات متحده عربی از ماه ژوئن تحت فشار کشورهای غربی برای پایان دادن به جنگ یمن، مشارکت خود را در این جنگ کاهش داده است. این کشور اعلام کرده که به حمایت خود از حدود ۹۰ هزار نیروی یمنی متشکل از جدایی‌طلبان جنوب و پیکارجویان نواحی ساحلی ادامه خواهد داد.

همزمان شورشیان حوثی که صنعا، پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ یمن را در کنترل دارند می‌گویند حوادث عدن نشان می‌دهد که عبد ربه منصور هادی صلاحیت حکومت کردن ندارد در نتیجه برای مذاکرات یک طرف جدی نیست.

حسین العزیز، معاون وزارت خارجه حوثی‌ها در توئیتی نوشت: «ما به مردمی که در عدن اجتماع کرده‌اند احترام می‌گذاریم. هر کسی که به مردم ناراضی از هادی و پیروان او در شمال و جنوب احترام نمی‌گذارد بیمار و خطرناک است».

سازمان ملل متحد می‌گويد جنگ يمن که بر اثر آن ده‌ها هزار نفر کشته شده و ميليون‌ها نفر را در معرض گرسنگی و قحطی قرار داده نيازمند يک راه حل سياسی و فراگير است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG