لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

موج بازداشت مدرسان دینی کُرد همراه با احکام سنگین قضایی


روحانیون کُرد اهل سنت که در جریان اعتراضات در یک بیانیه خواستار برگزاری همه‌پرسی شدند
روحانیون کُرد اهل سنت که در جریان اعتراضات در یک بیانیه خواستار برگزاری همه‌پرسی شدند

بر اساس اعلام یک سایت حقوق بشری، دست کم ۱۶ شخصیت مذهبی کُرد طی شش ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند و برای ۱۲ نفر از آن‌ها احکام قضایی سنگین صادر شده است.

سایت هه‌نگاو بر اساس یک گزارش تحقیقی اعلام کرده است که این آمار مربوط به شش ماه نخست سال ٢٠٢٣ میلادی است و از بین ۱۶ روحانی اهل سنت کُرد بازداشت‌شده، ۱۲ نفر در مجموع به بیش از ۵۴ سال حبس محکوم شده‌اند و برای چهار نفر از آن‌ها علاوه بر حبس، مجموعا حکم ٢٩۴ ضربه شلاق صادر شده است.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» از اواخر شهریور ۱۴۰۱ موج تازه و گسترده‌ای از بازداشت روحانیون اهل سنت در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. بازداشت شماری از آن‌ها در پی سخنرانی‌های حمایت‌آمیز از اعتراضات و انتقاد از سرکوب مرگبار و خشونت‌آمیز معترضان بوده است.

جمعی از مدرسان دینی و امامان جمعه سنندج و دهگلان، در استان کردستان اواخر ماه آبان پارسال با انتشار ویدئویی از یک بیانیه مشترک خود خبر دادند که در آن چندین خواسته، از جمله برگزاری یک همه‌پرسی زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی در ایران، مطرح شده بود.

به گزارش هه‌نگاو بیشترین آمار بازداشت ماموستاها (عالمان دینی اهل سنت در کردستان) با شش مورد مربوط به پیرانشهر و پس از آن به‌ترتیب در شهرهای جوانرود، سردشت، بانه و سنندج است.

این شخصیت‌های مذهبی کُرد ضمن محروم ماندن از حق دسترسی به وکیل از سوی دادگاه‌های «ویژه روحانیت» و توسط روحانیون شیعه محاکمه شده‌اند که به گفته روحانیون سنی، بر خلاف موازین اعتقادی و فقهی اهل سنت است.

موج گسترده احضار، بازداشت، تهدید و محکومیت ماموستاها در ماه‌های گذشته در حالی بوده است که شمار قابل توجهی از روحانیون اهل سنت در سایر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان و گلستان با شرایط مشابهی روبه‌رو شدند.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG