لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

صابر خدامرادی، از امامان جمعه سقز، حکم حبس و شلاق دریافت کرد


صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک قَوَخ شهر سقز استان کردستان
صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک قَوَخ شهر سقز استان کردستان

در ادامه افزایش فشارهای جمهوری اسلامی بر روحانیون سنی‌مذهب در ایران، روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت خبر رسید که ماموستا صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک قَوَخ شهر سقز استان کردستان حکم حبس و شلاق دریافت کرده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، دادگاه ویژه روحانیت همدان این ماموستا (عالم دینی اهل سنت کردستان) را به تحمل ۷ ماه حبس تعزیری و ۷۲ ضربه شلاق محکوم کرده و اداره اطلاعات نیز آقای خدامرادی را تهدید کرده که در صورت «ادامه انتقادات در مسجد»، حکم وی بلافاصله اجرا خواهد شد.

بنابر این گزارش، اداره اطلاعات سقز نیز «درصدد است تا کتابخانه و مسجد محوی این شهر را که توسط خیرین و اهل سنت احداث شده، تخریب کند و به این منظور فشارها بر صابر خدامرادی که در تلاش برای ممانعت از تخریب مسجد مذکور است را افزایش داده است.»

صابر خدامرادی روز دوم بهمن ۱۴۰۱، برای دومین بار به موازات اعتراضات مردمی شهر سقز به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود.

هفته گذشته، روز هفتم اردیبهشت‌ماه نیز ماموستا فتح‌الله رستمی، امام جمعه روستای «مراغان» از توابع سردشت به دادگاه ویژه روحانیت ارومیه احضار شده بود.

فتح‌الله رستمی روز پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این روحانی کُرد طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و پس از اتمام دوران بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان این شهر منتقل شده بود.

فتح‌الله رستمی روز بیست و پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی راهی این شهر شده بود که در ورودی شهر ارومیه بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه ماموستا فتح‌الله رستمی اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

پس از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران فشار بر اهل سنت در کردستان و بلوچستان افزایش چشمگیری داشته است.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو و رادیو فردا؛ م.پ/ب.ب
XS
SM
MD
LG