لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

مهرانگیز کار از جمهوری اسلامی به خاطر «شکنجه و قتل» سیامک پورزند شکایت کرد


سیامک پورزند هشت سال پیش به زندگی خود در حبس خانگی پایان داد
سیامک پورزند هشت سال پیش به زندگی خود در حبس خانگی پایان داد

مهرانگیز کار، حقوقدان، به دلیل «شکنجه و قتل» همسرش سیامک پورزند، از جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران در یک دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد.

دفتر حقوقی که وکالت خانم کار را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد، منتشر کرده، دلیل شکایت او را «حبس، شکنجه، گروگانگیری و قتل فراقضایی» همسرش سیامک پورزند عنوان کرده است.

سیامک پورزند روزنامه‌نگار سرشناسی بود که هشت سال پیش، پس از چند سال حبس به‌‌ اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی» و سپس حبس خانگی، در اریبهشت سال ۱۳۹۰ در ۸۰ سالگی با پریدن از طبقه ششم آپارتمان محل اقامتش به زندگی خود پایان داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:17 0:00
لینک مستقیم


در طول دوران زندان سیامک پورزند، فیلم «اعترافات اجباری» او از تلویزیون پخش شد. آقای پورزند که به‌ دلیل حمله قلبی از زندان به بیمارستان و سپس به حبس خانگی منتقل شده‌ بود، به‌ گفته‌ خانواده‌اش برای مدتی طولانی در «تنهایی مطلق» بود و اجازه ملاقات با فرزندانش را هم نداشت.

مهرانگیز کار که خود فعال سیاسی در حوزه حقوق بشر است و در زمان بازداشت همسرش برای درمان سرطان در آمریکا به سر می‌برد، از آن هنگام در «تبعید اجباری» است و اکنون با این شکایت، «جمهوری اسلامی را مسئول مرگ» سیامک پورزند معرفی کرده است.

سیامک پورزند پس از کنفرانس «ایران پس از انتخابات» که در سال ۱۳۷۹ در برلین برگزار و به «کنفرانس برلین» مشهور شد، با اتهام «جاسوسی و پول گرفتن از بیگانه برای به بی‌راهه کشاندن مطبوعات اصلاح‌طلب» مواجه و به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG