لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

کرسی سنای ایالت آریزونا به دمکرات‌ها رسید؛ وضعیت فلوریدا همچنان نامشخص است


پیش‌بینی‌های نهایی حاکی‌ست حزب دمکرات توانسته‌است کرسی سنای ایالت آریزونا را در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته پیش از آن خود کند. در عین حال در فلوریدا وضعیت هنوز نامشخص است و در می‌سی‌سی‌پی نیز انتخابات به دور دوم کشیده شده‌است.

با پایان شمارش آرا در آریزونا، ایالتی که در سال‌های گذشته عمدتا به جمهوری‌خواهان رای داده است، کریستن سینما، نامزد حزب دمکرات به پیروزی دست یافته‌است. مارتا مک‌سالی، رقیب جمهوری‌خواه او نیز شکست خود را پذیرفته‌است.

پیروزی خانم سینما در ایالت آریزونا از شمار کرسی‌هایی که انتظار می‌رفت جمهوری‌خواهان در سنا از آن خود کنند، می‌کاهد، اما در نتیجه نهایی تغییری حاصل نخواهد شد و جمهوری‌خواهان صاحب اکثریت در سنا و دمکرات‌ها صاحب اکثریت در مجلس نمایندگان خواهند بود.

با این حال با گذشت یک هفته از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فرمانداری‌های آمریکا هنوز نتیجه برخی از ایالت‌ها و مناطق مشخص نشده‌است.

در ایالت فلوریدا نتیجه رقابت بین سناتور بیل نلسون، و ریک اسکات، رقیب جمهوری‌خواه هنوز نامشخص است و انتظار می‌رود آرا مورد بازشماری قرار گیرند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۱ آبان از مقام‌های انتخاباتی ایالت فلوریدا خواست بازشماری آراء را متوقف کنند. او همچنین اظهار کرده‌است که نامزدهای جمهوری‌خواه در این رقابت‌ها (سنا و فرمانداری) پیروز شده‌اند.

طبق قوانین ایالت فلوریدا به دلیل آرای بسیار نزدیک نامزدان رقیب، بازشماری آراء الزامی‌ست. همچنین مسئولان انتخابات طبق قانون برای ثبت آرای شهروندانی که ساکن خارج هستند از جمله پرسنل نیروهای مسلح حق دارند ۱۰ روز صبر کنند.

در ایالت می‌سی‌سی‌پی هم رقابت بین سناتور جمهوری‌خواه سیندی هاید اسمیث و رقیب او مایک اسپای، در دور دوم در ۲۷ نوامبر انجام خواهد شد. ایالت می‌سی‌سی‌پی از ایالت‌های هوادار دونالد ترامپ به‌شمار می‌رود. در هر حال نتیجه نهایی انتخابات در اکثریت فعلی جمهوری‌خواهان در مجلس سنا تاثیری نخواهد داشت و آن‌ها همچنان کنترل سنا را در دست خواهند داشت.

در آریزونا، ساعاتی پس از پایان رای‌گیری، شمارش آرا نشان می‌داد خانم مک‌سالی از حزب جمهوری‌خواه کمی از رقیب دمکرات خود جلوتر است، اما در نهایت پایان شمارش نشان می‌دهد که سینما توانسته‌است با ۴۹.۶ درصد آرا در برابر مک‌سالی با ۴۷.۹ درصد آرا، کرسی سنا را از آن خود کند.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG