لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

دونالد ترامپ خواستار توقف بازشماری آرا در فلوریدا شد


دونالد ترامپ از مقامات فلوریدا خواست به جای شمارش تمامی آرا، نتایج اولیه شمارش آرا را تایید کنند.
دونالد ترامپ از مقامات فلوریدا خواست به جای شمارش تمامی آرا، نتایج اولیه شمارش آرا را تایید کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۱ آبان از مقامات انتخاباتی ایالت فلوریدا خواست بازشماری آراء انتخابات میان‌دوره‌ای هفته گذشته را متوقف کنند و بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد که نامزدهای جمهوریخواه در این رقابت‌ها پیروز شده‌اند.

مسئولان انتخابات فلوریدا قصد دارند تا روز پنجشنبه حدود هشت میلیون رای را بازشماری کنند. در نتیجه بازشماری آرا که از چند روز پیش آغاز شده، میزان آراء نامزدان جمهوریخواه برای دو مقام مهم (کرسی مجلس سنا و مقام فرمانداری ایالت) کاهش یافته است.

دونالد ترامپ در حالی خواستار توقف بازشماری آرا شده است که طبق قوانین ایالت فلوریدا به دلیل آرای بسیار نزدیک نامزدان رقیب، بازشماری آراء الزامی است و مسئولان انتخابات طبق قانون برای ثبت آرا شهروندانی که ساکن خارج هستند از جمله پرسنل نیروهای مسلح حق دارند۱۰ روز صبر کنند.

طی دو روز گذشته بازشماری آرا مربوط به یکی از کرسی‌های مجلس سنا که ریک اسکات فرماندار سابق جمهوریخواه ایالت و بیل نسلون سناتور دمکرات بر سر آن رقابت می‌کنند با دستگاه آغاز شد و قرار است بازشماری آرا مربوط به رقابت بر سر مقام فرمانداری ایالت بین ران دسانتیس جمهوریخواه و اندرو گیلام نامزد دمکرات نیز به زودی انجام شود.

جمهوریخواهان با پیروزی در انتخابات مجلس سنا قصد دارند یک کرسی دیگر این مجلس در ایالت فلوریدا را که از صحنه‌های اصلی رقابت‌های دو حزب است به دست بیاورند و دمکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌اند امیدوارند مقام فرمانداری ایالت فلوریدا را کسب کنند.

هر دو حزب طرف مقابل را به تلاش برای تضعیف دمکرسی متهم کرده‌اند.

ریک اسکات تاکنون چند شکایت تسلیم نهادهای قضایی کرده و روز یکشنبه از دادگاه خواست به پلیس دستور دهد که دستگاه‌های رای‌گیری و صندوق‌های رای را که در حال حاضر فعال نیستند ضبط کند. بیل نلسون نامزد دمکرات مجلس سنا نیز یک شکایت به دادگاه‌های فدرال تسلیم کرده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه با انتشار پیامی در شبکه توئیتر، شکایت خود از انتخابات فلوریدا را تکرار کرد. او از مقامات این ایالت خواست به جای شمارش تمامی آرا، نتایج اولیه شمارش آرا را تایید کنند. آقای ترامپ مدعی شد تقلب‌هایی صورت گرفته ولی برای اثبات ادعای خود هیچ مدرکی ارائه نداد.

او در بخشی از پیام خود نوشت: «نتایج انتخابات فلوریدا باید به نفع ریک اسکات و ران دسانتیس اعلام شود. یکباره تعداد زیادی برگه رای معلوم نیست از کجا پیدا شده و بسیاری از برگه‌های رای گم شده و جعل شده‌اند. به دلیل احتمال تقلب گسترده شمارش صادقانه آرا دیگر ممکن نیست. نتایج روز اول شمارش آرا باید پذیرفته شود».

تحقیقات متعدد هیچ موردی از تقلب گسترده در انتخابات آمریکا نیافته‌اند هر چند مراجع قضایی شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد اقداماتی برای محدود کردن شرکت اقلیت‌ها در رای‌گیری صورت گرفته است.

طبق قوانین فلوریدا مسئولان انتخابات تا اولین شنبه بعد از رای‌گیری باید نتایج اولیه و غیررسمی را اعلام کنند. ولی ادامه بررسی آرا و احتمال بازشماری، حتی اگر احزاب و رسانه‌ها پیروزی نامزدهای مشخصی را اعلام کرده باشند، یک امر عادی است. علاوه بر این هنوز تمامی آرا شهروندان ساکن خارج دریافت و یا شمارش نشده و آخرین مهلت تعیین شده روز جمعه است.

پلیس ایالت فلوریدا اعلام کرده که تمامی ادعاهای مربوط به تخلف در انتخابات را بررسی خواهد کرد ولی غروب روز جمعه خبر داد که تاکنون هیچ پرونده مشخصی در این زمینه تشکیل نداده است.

مهلت تعیین شده برای بررسی و بازشماری آرا ساعت سه بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی است هر چند برخی از مقامات ایالتی گفته‌اند که اتمام بازشماری آرا در این مهلت زمانی ممکن است عملی نباشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG