لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

درخواست نمایندگان محافظه‌کار کانادا برای لغو بازی فوتبال با ایران


 پوستر کمپین «لغو بازی» از صفحه توییتر انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲
پوستر کمپین «لغو بازی» از صفحه توییتر انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲

شماری از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان کانادا در بیانیه‌ای خواستار لغو بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا شدند.

آنها در بیانیه‌ای نوشته‌اند که میزبانی تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی که قربانیان پرواز ۷۵۲ کماکان در «رنج» هستند، «مذموم» است و «تنها به مشروعیت بخشیدن به رژیم ایران کمک می‌کند.»

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

خانواده‌های کشته‌شدگان این پرواز که تعداد قابل توجهی از آنها ملیت کانادایی یا اقامت این کشور را داشتند، دعوت از تیم ملی ایران به کانادا را «توهین» به بازماندگان دانسته و اعلام کرده‌اند که با تصاویر قربانیان، مقابل یا در داخل استادیوم محل بازی، تجمع خواهند کرد.

آنها به طور ویژه از این موضوع که شماری از اعضای سپاه پاسداران همراه با تیم ملی به کانادا خواهند آمد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی با راه‌اندازی کارزاری آنلاین و انتشار نامه‌ای اعتراضی خطاب به مقام‌های ورزشی و سیاسی کانادا، خواستار لغو «بازی دوستانه» تیم ملی فوتبال این کشور با تیم ملی ایران شده است.

تیم فوتبال ایران قرار است به عنوان نخستین دیدار تدارکاتی خود پیش از حضور در مسابقات جام جهانی ٢٠٢٢، روز ۱۵ خرداد (پنجم ژوئن) با تیم فوتبال کانادا بازی دوستانه‌ای در ونکوور داشته باشد.
سی‌بی‌سی نیوز به نقل از حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال ایران نوشته است که فدراسیون فوتبال کانادا برای بازی دوستانه پنجم ژوئن، «۴۰۰ هزار دلار به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت می‌کند.»

وی علت پرداخت این مبلغ را پرداخت هزینه‌های تیم همچون هزینه‌های سفر دانست و مبلغ ذکر شده را تایید نکرد، اما گفت که «این یک رویه استاندارد در فوتبال بین‌المللی است.»

نعل وارونه حکومت درباره ورزش سیاسی!
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00


نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا اینکه این مبلغ به صورت غیرمستقیم به سپاه پاسداران که در ۲۰ سال گذشته، ورزش ایران را «تصرف» کرده، قرار می‌گیرد، «ناپذیرفتنی» دانسته‌اند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز روز سه‌شنبه بار دیگر از بازی تیم کشورش با تیم ملی فوتبال ایران ابراز نارضایتی کرد و تصمیم درباره ورود اعضای تیم ایران به کانادا را با آژانس‌های مرزی این کشور دانست.

کندی استوارت، شهردار ونکوور نیز این مسابقه را محکوم کرده و رالف گودیل، کمیسر عالی کانادا در بریتانیا و مشاور ویژه سابق پرواز ۷۵۲ هم روز چهارشنبه در توییتی نوشت که رفتار فدراسیون فوتبال کانادا در دعوت از تیم ایران، «منزجرکننده» است و «صلاحیت و ارزش‌های سازمان را زیر سوال می‌برد.»

حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال ایران نیز به خبرنگاران گفته که «باید هر کاری از دست ما برمی‌آید انجام دهیم تا این مسابقه برگزار شود.»

به گفته وی اگر «کارشکنی» در لغو این بازی، «از طرف ما باشد باید مبلغ زیادی را بابت فسخ قرارداد این بازی جریمه بدهیم، این موضوع از لحاظ حیثیتی برای ما خیلی حائز اهمیت است.»

استیلی با اشاره به مشکلات برای خروج شماری از فوتبالیست‌ها گفته «نزدیک به ۱۱ بازیکن تیم ملی سرباز هستند و بازیکنان دانشجو هم داریم. کار مجوز خروج از کشور به دقیقه ۹۰ افتاده، سفارت کانادا در آنکارا به ما زمانی داده که اگر در آن تاریخ به این شهر نرویم ویزای تیم ملی صادر نخواهد شد.»

استیلی در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده که مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، در مصاحبه به شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا با استناد به عکس یادگاری مدیر تیم ملی با کسی که به‌اتهام توطئه برای آدم‌ربایی تحت تعقیب اف‌بی‌آی است، از مقامات امنیتی آمریکا و کانادا خواست موضوع را پی‌گیری کنند.

بر اساس گزارش سی‌بی‌سی، حدود یک سال پس از اعلام تحت تعقیب بودن محمود خاضعین، متهم به توطئه برای ربودن مسیح علی‌نژاد از خاک آمریکا، عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال، را در کنار آقای خاضعین نشان می‌دهد.

تیرماه سال گذشته،‌ مقامات آمریکایی اعلام کردند که گروهی چهار نفره وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برنامه داشتند مسیح علی‌نژاد را بربایند و محمود خاضعین یکی از این چهار نفر معرفی شد.


با استفاده از گزارش‌های سی‌بی‌سی، ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG