لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

افزایش حمایت از کارزار بازماندگان پرواز اوکراینی برای لغو بازی با تیم فوتبال کانادا


پوستر کمپین «لغو بازی» از صفحه توییتر انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲
پوستر کمپین «لغو بازی» از صفحه توییتر انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲

همزمان با تلاش بی‌وقفه بازماندگان قربانیان سرنگونی هواپیما برای لغو بازی دوستانه دو تیم فوتبال ایران و کانادا، در روزهای گذشته تعدادی از سیاستمداران و مقامات کانادایی هم حمایت خود را از این کارزار اعلام کرده‌اند.

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی با راه‌اندازی کارزاری آنلاین و انتشار نامه‌ای اعتراضی خطاب به مقام‌های ورزشی و سیاسی کانادا، خواستار لغو «بازی دوستانه» تیم ملی فوتبال این کشور با تیم ملی ایران شده است.

در آغاز این نامه آمده است که برخلاف کانادا، «نیروهای نظامی و امنیتی رژیم ایران، بر تمامی رشته‌های ورزش ایران تسلط و نظارت دارند» و «تقریباً تمام باشگاه‌های ورزشی و تیم‌های آن‌ها در ایران توسط افرادی اداره می‌شوند که روابط قوی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند».

انجمن در بخش دیگری از نامه خود می‌افزاید: «شایان ذکر است که فیفا اخیرا روسیه را از حضور در تمامی مسابقات فوتبال از جمله جام جهانی محروم کرد» و «حکومت ایران نیز درست مانند روسیه، به دلیل نقض گسترده حقوق بشر در پلتفرم‌های مختلف بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد محکوم شده است».

در پایان این کارزار تاکید شده است که «ما به عنوان شهروندان کانادایی و یا دارندگان اقامت دائم، از مجلس عوام می‌خواهیم تا از تمام سازوکارهای موجود برای لغو این بازی و یا عدم صدور ویزا برای تیم ایرانی از سوی اداره مهاجرت کانادا استفاده کند».

این کارزار با هشتگ «No to Sports Washing» و «لغو بازی» در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شده است.

پیش از این، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ دعوت تیم فوتبال ایران به کانادا را «سیلی» به صورت خانواده‌های مسافران کشته‌شده هواپیمای اوکراینی خوانده بود.

حامد اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه از دست داده است، در مقاله‌ای برای شماره روز ۲۷ اردیبهشت روزنامه «گلوب اند میل» نوشت که این دعوت «توهین» به افرادی است که عزیزان خود را در سرنگونی این هواپیما از دست دادند.

تیم فوتبال ایران قرار است در نخستین دیدار تدارکاتی پیش از حضور در مسابقات جام جهانی ٢٠٢٢، روز ۱۵ خرداد (پنجم ژوئن) با تیم فوتبال کانادا بازی دوستانه‌ای در ونکوور داشته باشد.

ضرورت برگزاری این بازی دوستانه به یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز سیاست روز کانادا مبدل شده است، آن‌هم در شرایطی‌ که بیشترین جان‌باختگان پرواز اوکراینی را شهروندان یا دارندگان اقامت دائم کانادا تشکیل می‌دادند.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

بنا بر گزارش دولت کانادا، ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ تن از دارندگان اقامت دائم این کشور در پرواز۷۵۲ کشته شدند.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا حکم به عمدی بودن و تروریستی بودن شلیک به هواپیما توسط سپاه داده است.

اوکراین، کانادا و خانواده‌های قربانیان این پرواز بر اساس شواهد موجود اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی از این هواپیما به‌ عنوان «سپر انسانی» در مقابل واکنش احتمالی آمریکا به حمله شبانه ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق استفاده کرده است.

واکنش سیاستمداران و مقام‌های ارشد کانادا

جان هورگان، نخست‌ وزیر بریتیش کلمبیا، غربی‌ترین استان کانادا، نیز ضمن ابراز همدلی با بازماندگان جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ گفت که «پاسخ‌گویی» درباره تصمیم برای برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی فوتبال ایران در شهر ونکوور، «بر عهده تیم ملی کانادا» است.

نخست وزیر استان بریتیش کلمبیا که شهر بندری ونکوور در آن قرار دارد، یادآور شد که در مورد مسائل مختلف با جامعه ایرانی مقیم مرتبا دیدار و ملاقات دارد و مسئله پرونده هواپیمای اوکراینی همواره مطرح است.

او با اشاره به برگزاری بازی دوستانه بین تیم ملی فوتبال دو کشور افزود: «بنابراین، می‌دانم برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را (در پرواز۷۵۲) از دست داده و یا حتی کسانی‌که پیوسته پیگیر این مسائل بوده‌اند، چه دوره دشواری خواهد بود.»

از سوی دیگر، شهردار ونکوور هم در ابراز همبستگی با خانواده‌های جان‌باختگان پرواز۷۵۲ صراحتا اعلام کرد که تا وقتی سپاه پاسداران به بازماندگان این پرونده در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی پاسخ ندهد، ونکوور نباید میزبان بازی دوستانه میان تیم ملی فوتبال ایران و کانادا باشد.

کِنِدی استوارت در توییتی افزود که او در کنار خانواده‌های قربانیان پرواز۷۵۲ هواپیمایی اوکراین و کسانی‌که در پی دادخواهی در این پرونده هستند، می‌ایستد.

مت ژنرو، نماینده پارلمان کانادا، روز گذشته در سخنرانی خود گفت که «این دعوت توهینی به بسیاری از خانواده‌های داغداری است که همچنان سوگوار پرواز۷۵۲ هستند».

او تاکید کرد: «بر کسی پوشیده نیست که فدراسیون فوتبال ایران با سپاه پاسداران ارتباطات سیاسی سنگین دارد. آن‌ها همان کسانی هستند که هواپیمای اوکراینی را ساقط کردند و ۱۷۶ مسافر آن را کشتند.»

آقای ژنرو در پایان پرسید: «آیا دولت از برگزاری بازی دوستانه فدراسیون فوتبال ایران جلوگیری خواهد کرد؟»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که جاستین ترودو، نخست‌ وزیر کانادا، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت با توجه به باز بودن پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی، برگزاری بازی بین تیم‌های ملی ایران و کانادا، «ایده خوبی نبود».

جمهوری اسلامی تا سه روز ساقط کردن این پرواز را انکار کرد، اما بعد از انتشار شواهد و اسنادی توسط آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا، نهایتا تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما توسط موشک‌های سامانه دفاعی سپاه ساقط شده، اما مدعی شد این حادثه به خاطر «خطای انسانی» اتفاق افتاده است.

مارک گارنو، وزیر امور خارجه کانادا روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت گفته بود که رفتار حکومت ایران از زمانی که هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین در دی ماه سال ۱۳۹۸ توسط سپاه پاسداران بر فراز تهران سرنگون شد، «خلاف وجدان» بوده است.

با استفاده از وب‌سایت انجمن، سی‌بی‌سی، توییتر، گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG