لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

حاشیه‌‌های رأی عدم اعتماد به حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو


حدود یک هفته پس از دادن رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی حسن روحانی، روز شنبه رسانه‌ها در تهران از حاشیه‌هایی هنگام رأی عدم اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف برای مقام وزیر نیرو خبر دادند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اما روز شنبه از «حاشیه‌سازی» درباره رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت انتقاد و تأکید کرد که نمایندگان حق دارند به یک وزیر پیشنهادی رأی بدهند یا نه، و افراد نباید به دنبال «مقصرتراشی» باشند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به ادعای یکی از نمایندگان مبنی بر نامه محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات برای توصیه به رأی‌آوری حبیب‌الله بیطرف، گفت که «آقای خاتمی پیش از این نامه زده بود که از کسی حمایت نمی‌کند و کسی را توصیه نمی‌کند و گفته بود که دخالتی در دولت ندارد و ما باید این نامه را اصل بدانیم».

این نماینده مجلس اظهارات یکی از همکاران خود درباره بازشماری آرای آقای بیطرف را فاقد مبنای کارشناسی خواند و گفت در جریان بازشماری آرای وزیر پیشنهادی نیرو دو نماینده فراکسیون امید حضور داشتند، بازشماری دقیق بود و نتیجه رأی اعتماد را تغییر نداد.

بهروز نعمتی که خود در قالب فهرست امید و با حمایت اصلاح طلبان به مجلس راه یافت، پس از راهیابی به مجلس راه خود را از فراکسیون امید جداکرد و خبرهای تأیید نشده حاکی است که در ماجرای عدم رأی اعتماد به حبیب‌الله بیطرف، با او جلسه گذاشته و با پاسخ منفی او به درخواست‌هایش روبه‌رو شده بود.

بهرام پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید در مجلس هم روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا گفت که اکنون شک و شبهه‌هایی نسبت به آرای برخی دیگر از وزرای دولت دوازدهم مطرح شده که باعث بحث در میان نمایندگان طیف‌های مختلف شده است.

به گفته آقای پارسایی هنوز هیچ اظهارنظر رسمی و مشخصی در این رابطه صورت نگرفته است، اما در مجموع لازم است دقت بیشتری صورت گیرد.

با پایان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه، ۲۹ مرداد مجلس به ۱۶ وزیر از ۱۷ وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد اما حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.

آقای بیطرف که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر نیرو بود، به دلیل کارنامه‌اش در زمینه سدسازی در زمان وزارت، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

در هفته پیش از رأی‌گیری در مجلس در فضای مجازی هم مقابله و تعارض با معرفی آقای بیطرف به‌عنوان «سدساز اعظم» و «نماد سیاست‌های اشتباه دهه هفتاد» با دادن رأی اعتماد به حبیب‌الله بیطرف مخالفت شده بود.

این در حالی است که احزاب و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به حبیب‌الله بیطرف، عملاً در مقابل این انتقادها ساکت و منفعل بودند.

XS
SM
MD
LG