لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

هشدار درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های خوزستان همزمان با افزایش پنج برابری مبتلایان


معاون وزیر بهداشت ایران با اشاره به افزایش پنج برابری آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌هایی از استان خوزستان در مقایسه با چند هفته گذشته،‌ درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های این استان هشدار داد.

به گزارش ایرنا، قاسم جان‌بابایی روز جمعه، اول اسفندماه، گفت که روند بستری بیماران در جنوب غرب خوزستان و در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در حال افزایش است و با توجه به محدود بودن ظرفیت بیمارستان‌های محلی، در صورت ادامه این روند این استان با مشکلاتی در بستری بیماران مواجه خواهد شد.

محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان، شامگاه سه‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، گفته بود که در مقایسه با هفته گذشته، موارد بیماری کووید ۱۹ در استان خوزستان ۷۵ درصد، موارد بستری ۶۵ درصد و آمار جان‌باختگان ۵۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، ضمن تائید شناسایی «ویروس جهش‌یافته» در شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر درباره شیوع گسترده این ویروس در مناطق جنوب غرب خوزستان هشدار داده بود.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، شامگاه چهارشنبه با اعلام خبر ورود گونه جدید کرونا از عراق، از بسته ‌شدن مرزهای استان خوزستان با این کشور به روی شهروندان خبر داد.

در همین حال علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم عصر روز پنج‌شنبه گفت که تاکنون ۲۱ مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی شده و چهار نفر بر اثر آن فوت کرده‌اند.

آقای رئیسی با اشاره به سرایت‌پذیری ویروس جدید و گردش آن در سایر استان‌ها، دلیل افزایش اخیر آمار کرونا در کشور را افت قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت که اخیرا توجه به این دستورالعمل‌ها در برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده بود.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم روز جمعه، اول اسفندماه، ضمن هشدار درباره موج جدید کرونا در ایران گفت که این دوره به دلیل شیوع ویروس جدید با مرگ ‌و ‌میر و تعداد زیاد بیماران بدحال و افزایش آمار بستری همراه است.

خانم محرز با اشاره به افزایش قدرت سرایت ویروس جهش‌یافته در مقایسه با ویروس قبلی توضیح داد: «وقتی تعداد بیماران افزایش یابد، تبعا تعداد بیماران بدحال و نوع شدید بیماری و کشندگی هم بیشتر می‌شود.»

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

XS
SM
MD
LG