لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به ۵۲ هزار نفر رسید؛ تمایل ترامپ به از سرگیری فعالیت‌ها


سازمان سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا هشدار داد
سازمان سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا هشدار داد

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا روز سه‌شنبه پنجم فروردین به ۵۲ هزار نفر رسید و سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که ایالت متحده می‌تواند کانون جهانی تازه شیوع این ویروس باشد.

در همین حال، دونالد ترامپ نیز ابراز تمایل کرده است که فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا در هفته‌های آینده از سر گرفته شود.

ولی فرماندار نیویورک هشدار داده است که سرعت شیوع ویروس کرونا در این ایالت کُند نشده بلکه سرعت گرفته است.

اندرو کومو، فرماندار نیویورک در یک کنفرانس خبری گفت که تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در این ایالت هر سه روز دوبرابر می‌شود.

شمار مبتلایان در ایالت نیویورک ۲۶ هزار نفر اعلام شده است. فرماندار نیویورک پیش بینی کرده است در زمان پیک (اوج) شیوع ویروس کرونا شمار مبتلایان به ۱۴۰ هزار نفر برسد و به همین دلیل به ۴۰ هزار تخت مراقبت ویژه در بیمارستان‌ها احتیاج است.

مقام‌های ایالت نیویورک می‌گویند، طی ۱۰ روز ۲۰۰ نفر جان خود را در این ایالت از دست داده‌اند.

اندرو کومو همچنین از دولت فدرال درخواست کرده است که تعداد بیشتری دستگاه تنفس مصنوعی به نیویورک ارسال کند. وی پیش بینی کرده است که ایالت نیویورک به ۳۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی نیاز خواهد داشت.

وی گفته ایالت نیویورک تنها ۳۰۰ دستگاه تنفس دریافت کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده تا عصر سه شنبه ابتلای ۵۲ هزار و ۳۸۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا تایید شده و ۶۶۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه پنجم فروردین هشدار داده است که آمریکا می تواند به کانون جهانی تازه شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.

تمایل ترامپ به از سرگیری فعالیت های اقتصادی

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفت تمایل دارد که فعالیت‌های اقتصادی در این کشور در عید پاک که امسال ۱۲ آوریل (کمتر از سه هفته دیگر) است از سر گرفته شود.

آقای ترامپ در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز در مورد تعطیلی فعالیت های اقتصادی در نتیجه شیوع ویروس کرونا گفت:«واقعا آرزو دارم که تا عید پاک فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شود.»

بخش قابل توجهی از کارخانجات و فعالیت های اقتصادی تعطیل شده و دولت دستور داده که حدود ۱۰۰ میلیون نفر عمدتا در ایالت های نیویورک، واشنگتن و کالیفرنیا، که تقریبا یک سوم جمعیت کشور است در خانه بمانند.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا پس از چین و ایتالیا در رتبه سوم قرار دارد. با محاسبه تعداد تلفاتی که تاکنون گزارش شده ضریب مرگ و میر در میان مبتلایان به این ویروس در آمریکا ۱.۲ است. ولی تخمین زده می شود که تعداد واقعی مبتلایان بسیار بیشتر از رقم شناسایی شده باشد و در نتیجه ضریب مرگ و میر را کاهش خواهد داد.

برخلاف خوشبینی آقای ترامپ وزارت دفاع آمریکا پیش بینی می‌کند که اپیدمی ویروس کرونا در این کشور چندین ماه طول خواهد کشید.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه با در نظر گرفتن تجارب کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی و هنگ کنگ گفت:«به نظرم در مقابله با این وضعیت باید برای حداقل چندین ماه برنامه ریزی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارک اسپر و ژنرال مارک مایلی، رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در یک جلسه گفت‌وگوی ویدئویی به سئوالات پرسنل نظامی آمریکا از نقاط مختلف جهان پاسخ دادند.

سئوالات از پیش دریافت شده بود و مجریان جلسه متن سئوالات را برای دو مقام ارشد دفاعی آمریکا می خواندند.

ژنرال مایلی در پاسخ به یکی از سئوالات گفت شواهد نشان می دهد که آمریکا به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته، تقریبا سه ماه با این وضعیت روبرو خواهد بود.

او افزود هر کشوری شرایط ویژه خود را دارد و ممکن است این وضعیت در آمریکا تکرار نشود. او یادآوری کرد اگر چنین وضعیتی برای آمریکا اتفاق بیافتد احتمالا تا ماه مه و یا ژوئن طول خواهد کشید، و حتی ممکن است تا ژوئیه هم طول بکشد. ولی مسلما بر آن غلبه خواهیم کرد.»

هر دو مقام ارشد دفاعی آمریکا درعین حال هشدار دادند که شیوع ویروس کرونا ممکن است برخی از کشورها را تا حدی بی ثبات کند که به تهدیدی علیه آمریکا بدل شوند.

ژنرال مایلی گفت:«پاندمی در برخی موارد ممکن است به نوعی از اضمحلال حکومت ها و در برخی کشورها به آشوب سیاسی بیانجامد. ما باید برای وقوع چنین شرایطی آماده باشیم.»

او افزود کمبود وسایل حفاظتی مثل ماسک و دستکش و یا دستگاه های تنفسی و کپسول اکسیژن در برخی از کشورها ممکن است پیامدهایی فراتر از نیازهای درمانی داشته باشد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت این کشور به متحدان خود کمک خواهد کرد ولی «دشمنان بالقوه و دشمن فعلی (ویروس کرونا) ممکن است آنها را وادار کند به شیوه دیگری عمل کنند و اين ممکن است روی موضع امنیتی و میزان آمادگی ما برای کمک به دیگران تاثیر بگذارد. در نتیجه باید بسیار هوشیار باشیم و متناسب با رويدادها واکنش نشان دهیم.»

XS
SM
MD
LG