لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

در پی خبر ورود واکسن فایزر به بازار سیاه، پرونده واکسن قاچاق «پیگیری می‌شود»


همزمان با انتشار خبر فروش واکسن فایزر در بازار سیاه از سوی یک نماینده مجلس ایران، سخنگوی سازمان غذا و دارو از پیگیری پرونده «واکسن قاچاق» خبر داد.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز چهارشنبه، اول اردیبهشت، به پایگاه خبری «رویداد ۲۴» گفته بود که «واکسن‌های فایزری که در بازار سیاه به قیمت ده میلیون تومان به فروش می‌رسد»، توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است.

آقای علیزاده در ادامه با اشاره به این که این واکسن‌ها قاچاقی وارد کشور شده گفته بود: «در حال حاضر، امکان ورود واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کشور وجود دارد و به همین دلیل، عده‌ای در این بخش اقدام به وارد کردن این واکسن و فروش آن در جاهایی مانند خیابان ناصر خسرو تهران کرده‌اند.»

نگهداری از واکس فایزر که خرید آن پیشتر از سوی رهبر ایران منع شده بود، نیاز به تجهیزات خاصی دارد تا در تمام مراحل در دمای منفی ۷۰ درجه نگهدار شود.

در واکنش به اظهارات نماینده مجلس ایران، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پرونده «واکسن قاچاق» به دست پلیس فتا و نیروهای امنیتی «پیگیری می‌شود».

آقای جهانپور همچنین افزود که واکسن فرآورده‌ای نیست که بتوان آن را در هر شرایطی تهیه کرد و نیاز به نگهداری در شرایط ویژه‌ای دارد و به مردم توصیه‌ کرد که سراغ واکسن در بازار سیاه و قاچاق نروند.

در روزهای گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که دلالان دارو در خیابان ناصر خسروی تهران را در حال اعلام نرخ و فروش واکسن‌ کرونا نشان می‌دهد.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم در واکنش به این اخبار گفته اگر بر «فرض محال» واکسن کنونی فایزر باشد، در جابه‌جایی «قطعا اثربخشی خود را از دست داده است».

به گفته آقای شانه‌ساز، شرکت‌های خصوصی که در واردات واکسن کرونا بتوانند به وزارت بهداشت کمک کنند، باید تمامی محموله را در سامانه «تیتک» ثبت کنند.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، اواخر فروردین‌ماه ضمن هشدار درباره احتمال ایجاد «بازار سیاه» و «نشت واکسن کرونا به بازار آزاد» در صورت واردات به دست شرکت‌های خصوصی، پیشنهاد داده بود که بخش خصوصی واکسن را از منابع معتبر خریداری و وارد کند، اما هزینه‌ها و ارز آن را دولت اختصاص دهد.

به دنبال انتقادهای گسترده از روند کُند تهیه واکسن کرونا در کشور حسن روحانی، رئیس جمهور، ۲۶ فروردین ماه از شرکت‌های خصوصی برای همکاری با دولت در خصوص واردات واکسن کرونا دعوت کرده بود.

سازمان غذا و داروی ایران هم روز چهارم فروردین‌ماه با انتشار فراخوانی، از شرکت‌های واردکننده دارو دعوت کرد که اگر «قادر» به تامین واکسن کرونا از «منابع مورد تایید این سازمان هستند»، مستندات خود را ارائه کنند.

بنا بر اعلام سازمان غذا و دارو تاکنون نزدیک به دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

این میزان واکسن پاسخگوی واکسیناسیون حدود یک میلیون نفر است.

XS
SM
MD
LG