لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

روحانی خواستار همکاری شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن خارجی شد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران با بیان این که «نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم» از شرکت‌های خصوصی خواست تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، با تاکید بر لزوم تهیه واکسن در اردیبهشت و خرداد گفت: «شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند.»

سازمان غذا و داروی ایران روز چهارم فروردین‌ماه با انتشار فراخوانی، از شرکت‌های واردکننده دارو دعوت کرد که اگر «قادر» به تامین واکسن کرونا از «منابع مورد تایید این سازمان هستند»، مستندات خود را ارائه کنند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که در طول ماه‌های گذشته انتقادهای گسترده‌ای درباره مدیریت دولت در خرید و واردات واکسن خارجی کرونا مطرح شده است.

با وجود وعده معاون وزیر بهداشت ایران مبنی بر واکسیناسیون ۱.۳ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۹، کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، دوم فروردین‌ماه اعلام کرد که تاکنون فقط ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است.

این میزان واکسن تنها جوابگوی واکسیناسیون۳۵۰ هزار نفر است.

آقای روحانی همچنین در سخنرانی روز پنج‌شنبه گفت که هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس جمهور نامه بنویسد تا او مستقیماً موضوع را دنبال کند.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی که بارها از عملکرد دولت در زمینه کرونا انتقاد کرده روز ۳۰ آذر ۹۹ در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت ایران با تاکید بر «عنصر زمان» در مقابله با کرونا برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون اعلام آمادگی کرده بود.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ۲۱ فروردین امسال در مصاحبه‌ای به خبرگزاری ایسنا گفت که این نامه تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

آقای کرمانپور در این گفت‌و‌گو، مهم‌ترین چالش‌های خرید واکسن را «جابه‌جایی ارز» و «احتمال فروش واکسن در کشور با وجود توزیع رایگان آن در کشورهای دیگر» عنوان کرده بود.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی همچنین برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و نشت واکسن به بازار آزاد پیشنهاد داده بود که بخش خصوصی واکسن را از منابع معتبر خریداری و وارد کند، اما هزینه‌ها و ارز آن را دولت اختصاص دهد.

مقام‌های وزارت بهداشت وعده داده‌ بودند که از اواخر بهار خط تولید داخلی واکسن کرونا شروع به فعالیت می‌کند و واکسیناسیون گسترده آغاز خواهد شد.

اما مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به تازگی گفته است که واکسیناسیون همگانی از مهرماه شروع می‌شود و «از شهریور یا مهرماه واکسن‌های ایرانی به میزان نیاز» تولید و توزیع می‌شود.

تولید واکسن در داخل ایران به طور عمده در انحصار ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و بسیاری از مقام‌های حکومت و نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته بر لزوم حمایت از تولید واکسن توسط این نهاد و پرهیز از ورود واکسن‌های خارجی تاکید کرده‌اند.

در همین زمینه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار منع ورود واکسن کرونای ساخت کشورهایی چون بریتانیا و آمریکا شد، اظهاراتی که بازتاب منفی زیادی در داخل و خارج از ایران داشت.

حسین وطن پور، مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت چهار واکسن ایرانی کرونا گفته است که واکسن‌های «کووایران»، «کووپارس»، «فخرا» و واکسن مشترک پاستور و کوبا در مراحل بالینی قرار دارند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که در خردادماه امسال، چهار تا پنج میلیون دوز واکسن داخلی تولید شود.

با توجه به روند تولید واکسن ایرانی و عدم تائید مراحل و نتایج آن‌ها از سوی سازمان‌های بین‌المللی، بسیاری از شهروندان درباره ایمنی این واکسن‌ها دچار تردید هستند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اخیر در واکنش به ابراز نگرانی یک شهروند در این باره در توئیتی گفته بود که «شما نزن، اجباری نیست.»

پاسخ او با واکنش شدید کاربران ایرانی مواجه شد.

XS
SM
MD
LG