لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

«ثبت روزانه ۱۵ شکایت از جراحان زیبایی در ایران»


رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران می‌گوید «روزانه ۱۰ تا ۱۵ مورد» شکایت از جراحان زیبایی در کشور به ثبت می‌رسد.

ایرج خسرونیا روز دوشنبه پنجم آذر در حاشیه نشست «هم‌اندیشی معاون صدای سازمان صداوسیما و روسای انجمن‌های پزشکی کشور»، بیشتر این شکایت‌ها را با جراحی بینی و پس از آن جراحی ارتوپدی و زنان مرتبط دانسته است.

از آمار فعلی جراحی بینی در ایران اطلاعی در دست نیست اما در سال ۹۴ ابوالحسن امامی٬ رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، از انجام سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور خبر داده و گفته بود ایران یکی از سه کشور نخست دنیا از نظر آمار این نوع جراحی است.

این مقام‌ مسئول به آمار بالای شکایت در این نوع جراحی هم اشاره کرده و افزوده بود ۱۰ درصد این شکایات مربوط به جراحان پلاستیک و ۹۰ درصد مربوط به پزشکانی است که بدون داشتن تخصص وارد این حوزه شده‌اند.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، نیز با بیان اینکه «بیشترین شکایت بیماران از جراحان پلاستیک و زیبایی است»، بسیاری از افرادی که برای جراحی زیبایی به ویژه بینی به پزشک مراجعه می‌کنند را دارای «مشکلات روحی و روانی» معرفی کرده است.

به گفته وی، این افراد «پس از عمل تصور می‌کنند که هنوز بینی‌شان دچار مشکل است و شکایت می‌کنند».

گرایش دختران و پسران در ایران به انجام انواع جراحی‌های زیبایی منجر به ورود برخی از پزشکان غیر مرتبط به حوزه این جراحی‌ها شده است که درآمد هنگفت مالی از جمله مهم‌ترین علت آن است.

ایران در سال ۱۳۹۲ و براساس گزارش انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS) با ۱۷۵ هزار مورد جراحی و غیرجراحی زیبایی در میان ۱۰ کشور دنیا قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش این انجمن، یک درصد جراحی‌های زیبایی دنیا و نیم درصد روش‌های غیرجراحی زیبایی در ایران انجام می‌شود که جراحی بینی شایع‌ترین آنهاست.

نتایج یک پژوهش انجمن تحقیقات راینولوژی ایران نشان می‌دهد که آمار جراحی پلاستیک بینی در ایران هفت‌ برابر آمریکا و جراحی مربوط به پروتز گونه و چانه نیز در ایران دو برابر آمریکا است.

در ایران علاوه بر جراحی‌های زیبایی، چند سالی است جراحی‌هایی که از آنها با عنوان «نامتعارف» نام برده می‌شود و مواردی چون جراحی «چشم گربه‌ای و گوش الاغی» از آن جمله است نیز رواج یافته است.

به تازگی حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر داد که انجام عمل‌های جراحی «نامتعارف»، اقدامی «مجرمانه» است و برای متقاضیان آنها و جراحان انجام‌دهنده این نوع عمل‌ها، «دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق» تعیین شده است.

منابع: ایرنا و رادیو فردا/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG