لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

تشکیل ۳۰ پرونده در دادگاه‌ها در ارتباط با «شایعه‌پراکنی سلبریتی‌ها»


رضا کیانیان
رضا کیانیان

یک هفته پس از انتشار خبری درباره اعلام جرم درباره چند روزنامه و شخصیت سرشناس، سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل ۳۰ پرونده در ارتباط با «شایعه‌پراکنی سلبریتی‌ها» در فضای مجازی خبر داد.

دادستان تهران روز سه‌شنبه، ۱۶ اسفند، از تشکیل پرونده قضایی و اعلام جرم علیه «مدیران مسئول رسانه‌های هم‌میهن، رویداد ۲۴ و شرق و همچنین اشخاصی از جمله آذر منصوری، صادق زیباکلام و رضا کیانیان» خبر داده بود.

علی صالحی، دادستان تهران، علت این تصمیم را «شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی» این افراد و رسانه‌ها در مورد ماجرای حملات با گاز به مدارس و خوابگاه‌ها عنوان کرد.

حال مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در پاسخ به پرسشی درباره «شایعه‌پراکنی سلبریتی‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی» خبر داده که در این زمینه «حدود ۳۰ پرونده» در دادگاه‌ها تشکیل شده و تهدید کرده است: «اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.»

خبر هفته گذشته درباره اعلام جرم علیه سه رسانه و سه شخصیت یک روز پس از آن منتشر شد که رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستار «اشد مجازات» برای گویندگان برخی اظهارات در زمینه مسمومیت‌های مشکوک شد.

با گذشت نزدیک به چهار ماه از آغاز حملات گازی و بروز مسمومیت مشکوک در عمدتا دانش‌آموزان دختر، مقامات جمهوری اسلامی هنوز هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای به خانواده‌های نگران نداده‌اند، کاری که سخنگوی قوه قضاییه هم روز سه‌شنبه، ۲۳ اسفند، از عهده انجام آن برنیامده است.

آقای ستایشی تنها ایراد گرفته که چرا به جای کلمه «بدحالی» از مسمومیت استفاده می‌شود و گفته است که «تا الان گزارش یا یافته علمی مبنی بر مسمومیت نداشته‌ایم».

او در ادامه به جای روشن ساختن زوایای تاریک اتفاقی که تا یک هفته قبل از شروع سال نو برای دختران دانش‌آموز افتاده است بدون شواهد و مدارک به مورد «پدری» اشاره کرده که تنها می‌تواند به گمانه‌زنی بیشتر در این باره دامن بزند.

او گفت: «پدری که فرزندش را با دادن مواد بدحال‌کننده تحریک می‌کند و خودش فیلم می‌گیرد، شما بگویید با این پدر چه باید کرد؟»

تاکنون هیچ خبر یا گزارشی درباره چنین اتفاقی منتشر نشده است.

با این حال آشکار است که مقامات حکومتی مصمم هستند که در غیاب هر گونه توضیح قانع‌کننده از طرف خود با هر اطلاع‌رسانی از طرف رسانه‌ها یا انتقاد از طرف شخصیت‌ها مقابله کنند.

مسعود ستایشی با اشاره به رضا کیانیان، بازیگر، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، و آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، که نام‌شان هفته گذشته در خبرها آمده بود گفته است که کیانیان با اتهام «نشر اکاذیب» روبه‌روست و زیباکلام و منصوری با اتهام «تشویش افکار عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام».

او درباره سه رسانه تحت تعقیب نیز گفت: «همچنین باید بگویم سه روزنامه هم در روزهای اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که واقعا قابل دفاع نیست و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسیدگی است.»

بروز مسمومیت‌های مشکوک در دانش‌آموزان در اوایل آذرماه گذشته یعنی در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد و عدم اطلاع‌رسانی و تعلل مقامات و رسانه‌های رسمی در این باره بیشتر به تنش در جامعه دامن زده است.

خبر تشکیل پرونده برای اشخاص مشهور در کشور با اتهام «شایعه‌پراکنی» یک روز پس از آن منتشر می‌شود که روز دوشنبه فهرستی متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به رسانه‌ها درز کرد که نشان می‌دهد چندین هنرمند در کشور که در ماه‌های گذشته با معترضان اعلام همراهی کرده‌اند رسما ممنوع‌المعامله شده‌اند.

XS
SM
MD
LG